Перейти до основного вмісту

 ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ


Про деякі питання національно-патріотичного виховання в закладах освіти

України та визнання таким, що втратив чинність, наказу М іністерства освіти і

науки України від 16.06.2015 No 641


Відповідно до підпунктів 18, 20 пункту 4 Полож ення про Міністерство

освіти і науки України, затвердженого постановою Кабінету М іністрів

України від 16 жовтня 2014 року Лд 630 (із змінами), та з метою посилення

національно-патріотичного виховання дітей та молоді в закладах освіти

відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 09 жовтня 2020 року


Ка 932 «Про затвердження плану дій щодо реалізації Стратегії національно-

патріотичного виховання на 2020-2025 роки»


НАКАЗУЮ:


1. Затвердити Заходи щодо реалізації Концепції національно-

патріотичного виховання в системі освіти України до 2025 року, що


додаються.

2. Департаментам (управлінням) освіти і науки обласних, Київської

міської державних .(.військово-цивільних) адміністрацій, іншим


відповідальним виконавцям Заходів, спрямованих на посилення иаціонально-

паїріо пічного виховання дітей та молоді в закладах освіти, забезпечити


виконання затверджених цим наказом Заходів.

3. Визнати таким, що втратив чинність, наказ М іністерства освіти і

науки України від 16.06.2015 No 641 «Про затвердж ення Концепції

національно-патріотичного виховання дітей і молоді, Заходів щодо реалізації

Концепції національно-патріотичного виховання дітей і молоді та


методичних рекомендацій щодо національно-патріотичного виховання у

загальноосвітніх навчальних закладах».

4. Д епартаменту забезпечення документообігу, контролю та

інформаційних технологій (Єрко І.) зробити в установленому порядку

відмітку у справах архіву.

5. Контроль за виконанням цього наказу покласти на заступника.

Міністра Рогову В. //


Мініс і р Сергій Ш КАРЛЕТ


ЗАТВЕРДЖЕНО

Наказ Міністерства освіти

і науки України

від С£ сб


КОНЦЕПЦІЯ


Н А ЦІ О НА Л b Н О -ПАТ Р ЮТИ 4НОГ О ВИХОВАННЯ

В СИСТЕМ І ОСВІТИ УКРАЇНИ


У період війни, яку російська федерація розв’язала і веде проти України, виникає

нагальна необхідність переосмислення зробленого і здійснення системних заходів,

спрямованих на посилення національно-патріотичного виховання дітей та молоді -

формування нового українця, що діє на основі національних та європейських

цінностей.

Сьогодні Українська держава та її громадяни стають безпосередніми учасниками

процесів, які мають надзвичайно велике значення для подальшого визначення, першою

чергою, своєї долі, долі своїх сусідів, подальшого світового порядку. В сучасних

важких і болісних ситуаціях викликів та загроз, і водночас, великих перспектив

розвитку, кардинальних змін у політиці, економіці, соціальній сфері пріоритетним

завданням суспільного поступу, поряд із убезпеченням своєї суверенності й

територіальної цілісності, пошуками шляхів для інтегрування в європейське та

євроатлантичне співтовариство, є визначення нової стратегії виховання як

багатокомпонентної та багатовекторної системи, яка великою мірою формує майбутній

розвіп ок Української держави.

Серед виховних напрямів сьогодні найбільш актуальними виступають

громадянсько-патріотичне, духовно-моральне, військово-патріотичне та еколоогічне

виховання як основні складові національно-патріотичного виховання, як стрижневі,

основоположні, що відповідають як нагальним вимогам і викликам сучасності, так і

закладають підвалини для формування свідомості нинішніх і прийдешніх поколінь, які

розглядатимуть розвиток держави як запоруку власного особистісного розвитку, що

спирається на ідеї патріотизму, поваги до культурних цінностей Українського народу,

його ісюрико-культурного надбання і традицій, гуманізму, соціального добробуту,

демократії, свободи, толерантності, виваженості, відповідальності за природу як за

національне багатство, здорового способу життя, готовності до змін та до виконання

обов'язку із захисту незалежності та територіальної цілісності України.

Інтеграційні процеси, що відбуваються в Україні, європоцентричність,

пробудження громадянської і громадської ініціативи, виникнення різних громадських

рухів, розповсюдження волонтерської діяльності, які накладаються на технологічну і

комунікативну глобалізацію, міграційні зміни всередині суспільства, ідентифікаційні і

реідсн гмфікаціГп-п процеси в оеобпетісному розвитку кожного українця, відбуваються


на тлі сплеску інтересу і прояву патріотичних почуттів і нових ставлень до історії,

культури, релігії, традицій і звичаїв українського народу.

Тому нині, як ніколи, потрібні нові підходи і нові шляхи до виховання

патріотизму як почуття і як базової якості особистості. При цьому потрібно

враховувати, що Україна має древню і величну культуру та історію, досвід

державницького життя, які виступають потужним джерелом і міцним підгрунтям

виховання дітей і молоді. Вони уже ввійшли до освітнього і загальновиховного

простору, але нинішні суспільні процеси вимагають їх переосмислення, яке відкриває

нові можливості для освітньої сфери.

Формування ціннісних орієнтирів і громадянської самосвідомості у дітей та

молоді повинно здійснюватися на прикладах героїчної боротьби Українського народу

зя самовизначення і творення власної держави, ідеалів свободи, соборності та

державності, зокрема, від княжої доби, українських козаків, Українських Січових

Стрільців, армій Української Народної Республіки та Західноукраїнської Народної

Республіки, учасників антибільшовицьких селянських повстань, загонів Карпатської

Січі, Української повстанської армії, у країні нв-повстанців у'Сталінських концтаборах,

учасників дисидентського руху. Також національно-патріотичне виховання має

здійснюватися на прикладах мужності та героїзму учасників революційних подій в

Україні у 2004, 2013- 2014 років, Героїв Небесної Сотні, учасників антитерористнчної

операції та операції об'єднаних сил у Донецькій та Луганській областях, сиро шву

окупанії та анексії Автономної Республіки Крим російською федерацією, війни

російської редерації проти України.

Важливим завданням є розгляд порівняльно-історичних відомостей про

переривання державності в інших європейських країнах, які сьогодні представлені

потужними європейськими націями. Спеціального розгляду потребують історичні

обста гл 11 гіг, що призводять до переривання державницької традиції. На особливу увагу

заслуговує формування української політичної культури в часи Речі Посполитої та

Австро-Угорщини, нове осмислення ролі Кримського Ханату як держави

крпмськота горського народу, включно з тривалим воєнним протистоянням і плідною

військовою та культурною співпрацею.

Разом із тим, національно-патріотичне, виховання не повинно формувати ідеї

культурного імперіалізму, тобто способу споглядання світу лише очима власної

культури. Ця Концепція виходить з ідеї об'єднання різних народів, національних,

стіч н и х та релігійних груп, які проживають па території України, довкола ідеї

української державності., українського громадянства, що виступають загальними

надбаннями, забезпечують їхній всебічний соціальний та культурний розвиток.

Українська держава заперечує будь-які форми дискримінації, підтримуючи всі мови і

культури, забезпечує формування у здобувачів освіти прагнення до взаєморозуміння,

миру, злагоди між усіма народами, етнічними, національними, релігійними групами.

На жаль, до сьогодні українська освіта не мала переконливої і позитивної

у країно центр и ч і іої т радні нї, досвіду щодо виховання патріотизму в дітей та молоді, у

попередні часи боялися взагалі терміну “національний”, а “патріотичне виховання"

сприймали винятково в етнонародному або неорадянському вимірі.


На сучасному етапі розвитку України, коли існує пряма загроза

денаціоналізації, втрати державної незалежності та потрапляння у сферу впливу

іншої держави, виникає нагальна необхідність переосмислення зробленого і


здійснення системних заходів, спрямованих на посилення національно-

патріотичного виховання дітей та молоді - формування нового українця, що діє на


основі національних та європейських цінностей:

- повага до національних символів (Герба. Прапора, Гімну України);

- активна участь у громадсько-політичному житті країни;

- верховенство права, повага до прав людини;

- готовності до природоохоронної діяльності;

- толерантне ставлення до цінностей і переконань представників іншої культури.

а також до регіональних га національно-мовних особливостей;

- готовність захища ти суверенітет і територіальну цілісність України.

Процес патріотичного виховання дітей і молоді повинен мати випереджувальний

характер, відповідати віковим і сенситивним періодам розвитку дитини та

особпстіспим харак теристикам, грунтуватися на духовно-моральних засадах.

Відтак, враховуючи всі обставини, виникає потреба в актуалізації концепції, яка

б визначала нову стратегію цілеспрямованого і ефективного процесу виховання

суб’єкта громадянського суспільства, громадяпина-патріога України.


1 .Мета та завдання національно-патріотичного виховання


системі освіти України


Національно-патріотичне виховання дітей та молоді - це комплексна, системна і

цілеспрямована діяльність органів державної влади- та місцевого самоврядування,

закладів освіїи, сім’ї, громадських об'єднань та благодійних організацій, релігійних

організацій та інших інститутів щодо формування у молодого покоління високої

паї ріо пічної свідомості, почуття вірності, любові до Батьківщини, турботи про благо

свого народу, готовності до виконання громадянського і конституційного обов’язку із

захисту національних інтересів, цілісності, незалежності України, сприяння

становленню її як правової, демократичної, соціальної держави. Найважливішим

пріоритетом національно-патріотичного виховання є формування ціннісного ставлення

особистості до українського народу, Батьківщини, держави., нації.

Мстою національно-патріотичного вихованим є становлення самодостатнього

громадянина-ітатріота України, гуманіста і демократа, готового до виконання

громадянських і конституційних обов’язків, до успадкування духовних і культурних

надбань українського народу, досягнення високої культури взаємин, формування

активної громадянської позиції, утвердження національної ідентичності громадян па

основі духовно-моральних цінностей Українського народу, національної самобутності.

зміни

Національно-патріотичне виховання має сприяти єднанню українського народу,

Є!іню соціально-економічних, духовних, культурних основ розвитку українського

суспільства і держави.

Складовою частиною патріотичного виховання, яка в часи воєнної загрози

набуває пріоритетного значення, є військово-патріотичне виховання, зорієнтоване на


формування у зростаючої особистості готовності до захисту України, розвиток

бажання здобувати військові професії, проходити службу у Збройних Силах України

як особливому виді державної служби. Його зміст визначається національними

інтересами України і покликаний забезпечити активну участь громадян у збереженні її

безпеки від зовнішньої загрози. Робота з військово-патріотичного виховання має

проводитися комплексно, спільними зусиллями органів державної влади та місцевого

самоврядування, а також закладів освіти, сім'ї, громадських об’єднань та благодійних

організацій. Збройних Сил України, інших силових структур.

Системна організація військово-патріотичного виховання має бути спрямована

па підготовку до оволодіння початковою військовою підготовкою, військовими

професіями, формування психологічної та фізичної, морально-духовної готовності до

служби в Збройних Силах, задоволення потреби підростаючого покоління у

гюс пііному вдосконаленні своєї підготовки до захисту України.

Мета національно-патріотичного виховання реалізується через систему таких

виховних завдань:

-утвердження в свідомості і почуттях особистості патріотичних цінностей,

переконань і поваги до культурного та історичного минулого України;

- виховання поваги до Конституції України, законів України, державної

символіки;

- підвищення прес і ижу військової служби, а звідси - культивування ставлення до

військовослужбовця як до захисника України, героя;

- усвідомлення взаємозв’язку між індивідуальною свободою, правами людини та

її патріо гичною відповідальністю;

- сприяння набутно патріотичного досвіду на основі готовності до участі в

процесах державотворення, уміння визначати форми та способи своєї участі в

життєдіяльності громадянського суспільства, спілкуватися з соціальними інститутами,

органами влади, спроможності дотримуватись законів та захищати права людини,

готовії о сі і взяти на себе відповідальність, здатності розв’язувати конфлікти відповідно

до демократичних принципів;

- виховання екологічної культури особистості, усвідомлення себе частиною

природи, почуття відповідальності за неї як за національне багатство, основи життя на

землі;

- формування толерантного ставлення до інших, народів, культур і традицій;

- утвердження гуманістичної моральності як базової основи громадянського

суспільства;

- культивування кращих рис української ментальності - працелюбності, свободи,

справедливості, доброти, чесності, відповідального ставлення до природи;

- формування мовленнєвої культури;

- спонукання зростаючої особистості до активної протидії- українофобству,

аморальності, сепаратизму, шовінізму, фашизму;

- розвиток духовності і моральності у суспільстві, утвердження традиційних

сімейних цінностей.


2. Принципи національно-патріотичного виховання


І Іаціонально-патріотичне виховання спирається на загал ьнопедагогічігі принципи

виховання, такі як дитиноцентризм, прпродовідповідиість, культуровідповіднісгь.


гуманізм, врахування вікових та індивідуальних особливостей. Водночас національно-

патріотичне виховання має власні принципи, що відображають його специфіку. Серед


них:

- принцип національної, спрямованості, що передбачає формування національної

самосвідомості, виховання любові до рідної землі, природи, українського народу,

шанобливого ставлення до його культури, історії, традицій; поваги до культури всіх

народів, які населяють Україну; здатності зберігати свою національну ідентичність,

ппш атея приналежністю до українського народу, брати участь у розбудові та захисті

своєї держави;


принцип самоаюпіібносіпі її саморегуляції забезпечує розвиток у

вихованця суб’єктних характеристик; формує здатність до критичності й

самокритичності, до прийняття самостійних рішень: виробляє громадянську позицію

особистос і і, почуття відповідальності за її реалізацію в діях та вчинках;

- пршппіп полікультурності передбачає інтегрованість української культури в

європейський та світовий простір, створення для цього необхідних передумов:

формування відкритості, толерантного ставлення до відмінних ідей, цінностей,

культури, мистецтва, вірувань; здатності диференціювати спільне і відмінне в різних

культурах, спроможності сприймати українську культуру як невід'ємну складову

культури загальиолюдської;

- принцип культуровідповідності задля формування базової культури

особистості на основі набутого морально-етичного досвіду людства:

- принцип соціальної відповідності обумовлює потребу узгодження змісту і

методів національно-патріотичного виховання з реальною соціальною ситуацією, в

якім організовується виховний процес, і має на меті виховання в дітей і молоді

готовності до захисту України та ефективного розв’язання життєвих проблем на основі

сформованих цінностей; . •


- принцип історичної і соціальної нам 'яті спрямований на збереження духовно-

моральної і гсультурно-історпчної спадщини українців та відтворює її у


реконструйованих і осучаснених формах і методах діяльності;

-принцип міжлоколінної наступності, який зберігає для нащадків зразки

української культури, етнокультури народів, що живуть в Україні.


3. Шляхи реалізації національно-патріотичного виховання в


системі освіти України


З.і. Удосконалення нормативно-правової бази патріотичного виховання:


- підготовка нормативно-правових документів з питань національно-

патріотичного виховання в системі освіти України, удосконалення законодавства;


- розроблення державних і громадських заходів з інформаційної безпеки,

спрямованих на запобігання негативним наслідкам впливу інформаційної війни, та

розвиток кріп іншого мислення;

- розроблення порядку державного фінансування заходів, спрямованих на

національно-патріотичне виховайня;


- підготовка комплексних програм громадянсько-патріотичного, військово-

паї ріотичного, духовно-моральної о виховання та нормативно-методичного


забезпечення їх реалізації з метою виховання здорового підростаючого покоління,

гшового захищати національні інтереси та територіальну цілісність України;


- вироблення науково-теоретичних і методичних засад патріотичного вихованій

молоді, включення проблематики пай ріотичного виховання молоді до дослідницьких

програм та планів наукових установ і закладів освіти (через історію можна показати,

як державність поновлювали інші народи; через зарубіжну літературу показати, як ці

народи утверджували свою ідентичність; через дисципліни природничо-наукового

циклу розкртгі іт здобутки українців у науці і техніці, якими слід пишатися тощо). Тільки

цілісна і системна картина гарантуватиме досягнення мети Концепції

3.2. Діяльність органів державної влади та місцевого самоврядування у сфері

н а ц і о н ал ь и о - п атр і отн чно го в и х о із а н ня:

-збереження мережі закладів позашкільної освіти на всіх рівнях (державному,

обласному, тери торіальних громад), недопущення їх реорганізації та ліквідації;


-міжнародна співпраця з питань удосконалення процесу націоиальгю-

ііатріо тичного виховання, обмін досвідом з відповідними інституціями інших держав;


- проведення заходів, спрямованих на реалізацію патріотичного виховання в

закладах системи освіти, культури, спорту;

-підтримка та сприяння волонтерським проектам, іншої громадської діяльності

та самоорганізації українських громадян, спрямованої на заохочення молоді до

благодійних соціальних, інтелектуальних та творчих ініціатив і проектів на благо

України;

- створення умов для популяризації кращих здобутків національної культурної і

духовної спадщини, героїчного минулого і сучасного українського народу, підтримки

професійної й самодіяльної 'і ворчості;

-активне залучення до патріотичного виховання дітей та молоді учасників

бойових дій на Сході України, членів сімей Героїв Небесної Сотні, учасників

антитероргістичної операції, операції об’єднаних сил, учасників війни Російської

Федерації проти України та їхніх сімей, військових капеланів, діячів сучасної культури,

мистецтва, науки, спорту, які виявляють активну громадянську і патріотичну позицію;

-залучення молоді до учасіі у збереженні і підтримці єдності українського

суспільства, у громадському русі задля громадянського миру і злагоди;

-сприяння спортивній і фізичній підготовці, спрямованій на утвердження


здорового способу життя громадян з урахуванням принципів національно-

па і ріотичного виховання;


- налагодження співпраці з військовими формуваннями України як мотивація

готовності до вибору військових професій;

-сприяння роботі клубів за місцем проживання, закладів позашкільної освіти,

нетрів національно-патріотичного виховання, громадських об’єднань, благодійних

організацій та інших інститутів громадянського суспільства, які здійснюють

п аг р і о і и ч 11 е в и хо в а 11 н я д ю до д і;

- утворення міжшкільних ресурсних центрів, що забезпечуватимуть викладання

предмета «Захист України»;

- удосконалення підготовки та перепідготовки кадрів, які займаються питаннями

національно-патріотичного виховання дітей та молоді в системі освіти, культури,

спорту;

- сприяння

спрямування як


в п ро ва джеі і н і о н а в ча дьн их дисцм п л і 11 духовно-морального

основи формування особистості та підгрунтя для національно-


п а'гр і о ти ч н о ю в и ховання;

- вивчення потреб дітей і молоді, зокрема шляхом проведення соціологічних

досліджень;

-забезпечення активної участі сім’ї та родини в розвитку фізично і морально

здорової, патріот ично налаштованої зростаючої особистості.

3.3. Співпраця органів державної влади та органів місцевого самоврядування з

гро л і а дя н с ь к 11 \ і су с п і л ь ств о м:

-активне залучення до національно-патріотичного виховання громадських

об’єднань та благодійних організацій, використання їхнього досвіду, потенціалу,

методів роботи у вихованні патріотів України;

- організаційна та фінансова підтримка на конкурсній основі програм, проектів

громадських організацій, спрямованих на національно-патріотичне виховання;

- активне залучення сім'ї до процесу національно-патріотичного виховання,


долученая батьківської громадськост і до популяризації кращого досвіду національно-

патріотичного виховання;


- проведення заходів, спрямованих на реалізацію патріотичного виховання в

закладах системи освіти, культури, спорту;

- підтримка та сприяння волонтерським проектам, іншій громадській діяльності

та самоорганізації українських громадян, спрямованій на заохочення молоді до

благодійних соціальних, інтелектуальних та творчих ініціатив і проектів на благо

України;

-створення умов для популяризації найкращих здобутків національної культурної

і духовної спадщини, героїчного минулого і сучасного українського народу, підтримки

професійної й самодіяльної творчості;

- залучення молоді до участі у збереженні і підтримці єдності українського

суспільства, у громадському русі задля громадянського миру і злагоди;

- сприяння спортивній і фізичній підготовці, спрямованій на утвердження


здорового способу життя громадян з урахуванням принципів національио-

патріопічного виховання;


- налагодження співпраці з військовими формуваннями України як мотивація

і отовноеті до вибору військових професій;

- посилення громадського контролю за діяльністю органів виконавчої влади

сто с ов я о и ац і о 11 а л ь н о - п атр і о т и ч 11 о го в и х о в а и н я.

З. З. [ 11 формаційне забезпечення національно-патріотичного виховання:

-організація у теле-, радіопрограмах, Інтериет-ресурсах та в друкованій просі

постійно діючих рубрик, що популяризують українську історію, боротьбу українського

народу за незалежність, досягнення українського народу, його мову та культуру,

інтелектуальні, духовні та інші надбання, духовно-моральні цінності, досвід роботи з

національно-патріотичного виховання різних соціальних інституцій; підтримка

україномовних молодіжних засобів масової інформації;

- запобігання пропаганді в засобах масової інформації культу насильства,

жорстокості і бездуховності, поширення порнографії та інших матеріалів, що

суперечать загальнолюдським та національним духовним цінностям, заперечуюіь

су верен н і сть У країнсь кої держа в ті;

- виробництво кіно- і відеофільмів, підтримка видання науково-популярної,


наукової, художньої літератури національно-патріотичного спрямування;

- підготовка інформаційної та науково-популярної літератури для батьків :

питань патріотичного виховання дітей та молоді у сім’ї; висвітлення в засобах масової

інформації кращого досвіду родинного виховання;

- здійснення заходів щодо розширення фактографічної бази історичних подій,


публікація розсекречених архівних документів, видання історичної науково-

популярної літератури, довідкових матеріалів про здобутки України за роки


незалежності, книг патріотичної спрямованості;


створення в мережі Іптернст інформаційної бази з питань патріотичного


виховання:


залучення до обговорення нагальних питань з патріотичного виховання

молоді відомих вчених, державних і громадських діячів, представників культури і

мистецтва, педагогів, ветеранів війни, лідерів та активістів громадських організацій;

активна протидія фактам, що фальсифікують історію України та її


сьо годен ня;

- під гримка україномовних молодіжних друкованих засобів масової інформації,

теле- та раді о про гр а м, 1 и ге р н ет- це 11 тр і в.


4. В пр о в адже н н я н а ці о на д ь н о- п атр і оти ч ного в их ов а н ня


Національно-патріотичне виховання в системі освіти впроваджується шляхом

реалізації Страіегії національно-патріотичного виховання, затвердженої Указом

Президента України від І<8 травня 2019 року Ля 286/2019, (далі - Стратегія), плану дій


щодо реалізації Стратегії, державних цільових програм з питань з національно-

патріотичного виховання (або програм, що пов’язані з національно-патріотичним


вихованням), обласних, місцевих цільових програм з національно-патріотичного

виховання (або програм, що пов’язані з національно-патріотичним вихованням),

виконання Заходів щодо реалізації Концепції національно-патріотичного виховання.

Окремими напрямами реалізації цієї Концепції є:

- створення сприятливих умов, встановлених на законодавчому рівні, для

діяльності молодіжних організацій, дитячих та молодіжних громадських об’єднань, що

беруть участ ь в процесі національно-патріотичного виховання;

- розроблення та упровадження системи заходів з метою реалізації концепції

н а ці о н а .і і ь н о- п атр і оти ч н о го в я х ова 11 н я;


- реалізація положення про Всеукраїнську дитячо-юнацьку військово-

ла і ріст ичну гру “Сокіл” (“Джура");


сприяння впровадженню навчальних дисциплін духовно-морального

спрямування та громадянської освіти в Україні у відповідності до Концепції розвитку

громадянської освіти в Україні, інших документів з розвитку громадянської освіти.


5. Очікувані результати


У результаті впровадження системи наці он альт ю-патріотичного виховання

очікуєгься:

- забезпечення у молодого покоління розвинутої патріотичної свідомості і

відповідальності, почуття вірності, любові до Батьківщини, поваги до національних,


історичних, культурних і духовних цінностей Українського народу, його історико-

культуриого надбання і традицій, державної мови та державних символів України,


турботи про спільне благо, природу, збереження та шанування національної пам’яті,


формування активної громадянської позиції;

- зацікавленість молоді щодо служби у Збройних Силах України, готовність

до захисту України та виконання конституційного і громадянського обов’язку із

захисту національних інтересів, цілісності, незалежності України, з метою

еіановления її як правової, демократичної, соціальної держави;

- формування компетенція, необхідних для захисту України, служби в Збройних

Силах України;

- збереження стабільності в суспільстві, соціальному та економічному

розвитку країни, зміцнення її обороноздатності та безпеки;

- створення ефективної системи' національно-патріотичного

виховання молоді;

- консолідація зусиль суспільних іі-тституцій у справі виховання

п ід росі а юч о го по колі пня.


6. Індикатори ефективності


Індикаторами ефективності національно-патріотичного виховання в системі

освіти України, зокрема, є:

- збільшення відвідуваності здобувачамм освіти закладів, що популяризують

культурні та національно-мистецькі традиції Українського народу, а також

пам’яюк історії, культури, експозицій музеїв, присвячених національно-визвольній

боротьбі за незалежність і територіальну цілісність України;

- підвищення серед здобувайів освіти рівня знань про видатних особистостей

українського державці ворення, визначних українських учених, педагогів,

спортсменів, військових, підприємців, провідних діячів культури, мистецтв,, а

також духовних провідників Українського народу;

- збільшення кількості здобувачів освіти, які пишаються своїм українським

походженням, громадянством;

- зростання рівня екологічної культури, збільшення кількості учасників

екологічних акцій, природоохоронних заходів;

- збільшення кількості здобувачів освіти, які здійснюють екскурсії, подорожі,

походи;

- збільшення кількості підготовлених фахівців з національно-патріотичного

виховання;

- збільшення кількості проведених зустрічей здобувачів освіти з борцями за

незалежність України у XX столітті, ветеранами та учасниками

аігіптерорпетичної операції та операції об’єднаних сил у Донецькій та Луганській

областях, учасниками війни російської федерації проти України;

- збільшення чисельності громадян, готових до виконання обов'язку із

захисту незалежності та територіальної цілісності України;

- збільшення кількості громадян, зокрема, дітей та молоді, залучених до

проектів та заходів з паціональї-ю-патріотичі-гого виховання місцевого,

всеукраїнського та міжнародного рівнів, які відповідають ціннісним орієнтирам та

індикаторам ефективності Стратегії;

- збільшеним кількості здобувачів освіти, які беруть участь у заходах,

спрямованих, на популяризацію духовно-моральних цінностей Українського народу,

його духовних надбань;


- збільшення числа молодих людей, які пов'язують своє майбутнє з навчанням і

проживанням в Україні;

- збільшення числа громадян України, які виявляють почуття поваги до своєї

Батьківщини.


Генеральний директор директорату дошкільної,

шкільної, позашкільної та інклюзивної освіти Олег ЄРЕСЬКО


ЗАТВЕРДЖЕНО

Наказ Міністерст на освіти

і науки України

від Ри СУ


ЗАХОДИ


ЩОДО РЕАЛІЗАЦІЇ КОНЦЕПЦІЇ НАЦІОНАЛЬНО-ПАТРІОТИЧНОГО ВИХОВАННЯ В СИСТЕМІ ОСВІТИ УКРАЇНИ


до 2025 року


Лга No п/п


Назва заходу Строк


виконання Відповідальні за виконання


1 2


л

J 4


І. Удосконалення нормативно-правової бази щодо національно-патріотичного виховання


1.1. Розроблення проекту Закону України «Про національно-патріотичне виховання» 2022 Д н ре кто рат 11 п о л і г н к

1.2. Розроблення нових та внесення змін в чинні нормативно-правові акти з урахуванням викликів

сьогодення.


після

ухвалення ЗУ

2022-2023

роки


Директорати політик


2. Створення соціально-псдагої їчішх умов для реалізації національно-патріотичного виховання

2.1. Проведення всеукраїнських парад для відповідальних осіб за національно-патріотичне виховання в

органах управління освітою регіонального та місцевого рівнів


1.1 Щорічно Д п р е ктор ат до шкільїгої,

шкільної, позашкільної та

інклюзивної освіти, ДНУ

"Інститут модернізації

змісту освіти" (далі - ІМЗО)

(за згодою), Український

державний центр


сі

сі

Популяризація та широке висвітлення на конференціях, круглих столах, у друкованих засобах,

навчально-методичній літературі, у підручниках з історії для усіх рівнів освіти, факти і події, що

свідчать про колективну іі індивідуальну боротьбу за незалежність України у XX столітті,

перелічених у Законі України «Про правовий статус та вшанування пам’яті борців за незалежність

України у XX столітті»


11 остійно Д11 ректорат до 111 кільпої,

шкільної, позашкільної та

інклюзивної освіти,

Департаменти (управління)

освіти і науки обласних,.

Київської міської державних

адміністрацій, НЛПГІ (за

згодою), УДЦНПВКТУМ


2.3.

Впровадження медіаосвітп в закладах загальної середньої освіти, всебічно використовуючи її

можливості для підвищення рівня медіґпіоїта інформаційної грамотності, патріотичної свідомості

та критичного мислення учнівської молоді


Постійно Дті ректорат дошкільної,

шкільної, позашкільної та

інклюзивної освіти, ПАГІН

(за згодою)


2.4. Здійснення науково-дослідницької та освітньо-просвітницької роботи, яка передбачає відновлення

історичної пам’яті про тривалі державницькі традиції України (Київська Русь. Велике князівство

Литовське, Військо Запорізьке, Гетьманщина, діяльність Українських урядів 1917-1921 років

тощо), включно з проведенням фотовиставок, організацією музейних експозицій, проведенням

дискусій, круглих столів із застосуванням регіональних традицій, свідчень усної історії

національно-визвольної боротьби українського народу


Постійно Д пре кто р ат допік і л ь ної.

і її к і л ь и ої, п оз а шкіл ьної та

інклюзивної оеві ги,

НМЦ «МАН», НАШІ (за

згодою)


2,5. Забезпечення проведення тижнів правової освіти, спрямованих на розвиток у дітей та молоді почуття Постійно Департаменти (управління)

власної гідності, усвідомлення своїх прав і місця у суспільстві, можливості реалізації своїх прав у освіти і науки обласних.

поєднанні з виконанням обов’язків Київської міської державші;

адміністрацій, НАГІН (за

згодою)


2.6. Комплектування фондів бібліотек закладів освіти літературою, спрямованою па паціонлльпо-

натріотпмие виховання


Постійно Департ амент п (управління)

освіти і науки обласних,

Київської міської державі 11 їх

адміністрацій, ІІАПИ (за

згодою), ДНІІБ України ім.

ІЗ.О. Сухомяшіського (за

згодою)


2.7. Залучення учасників освітнього процесу до пошуку, охорони, збереження народної культурної

спадщини України (пісні, легенди, перекази тощо)


Постійно УДЦН11ВКТУМ,


Департаменти (управління)

освіти і науки обласних,

К і її в с ь кої м і с ь кої держав них

адміністрації’!


2.8. Проведення всеукраїнських багатостопних фізкультурно-оздоровчих та спортивних заходів, що

сприяють національно-патріотичному вихованню здобуваній освіти


2022 -

2025 КФВС


2.9.

Утворення робочих груп щодо внесення змін в навчальні програми ряду предметів (історія, світова

література тощо) та реального переформатувашія предмета «Захист України»


2022


Д11 р е кто р ат доти кіль ної,

шкільної, позашкільної та

інклюзивної освіти


2.10

Проведення конференції «Національно-патріотичне виховання в дошкільній освіті». жовтень

2022


Д11 р е кто раї дошкі л ьі юї,

шкільної, позашкільної за

інклюзивної освіти


2.11 Проведения вебінару: «Основні умови реалізації завдань паціонально-шітріоз іншого виховання в

закладах дошкільної освіти. Навчально-методичне забезпечення освітнього процесу»


листопад

2022 ІМЗО, ПАПИ - за згодою


3. Змісті форми національно-патріотичного виховання


3,1. Розроблення методичних рекомендацій з національно-патріотичного виховання молодших школярів

у позаурочній роботі, передбачивши теми:

мін родовід;

моя сім'я в історії рідного місга/села;

моє місто/село в історії моєї країни;

національні традиції;

народні промисли;

національні герої;

моя батьківщина - Україна (державні символи, державні свята);

Україна на карті світу


Щорічно іІМЗО; ЛАПИ (за згодою),


УДЦМПВКТУМ


3.2. Проведення виховних годин у формі:

зустрічей з волонтерами., учасниками атггитерорнстичної операції (далі - АТО), операції об'єднаних

сил (далі - ООС) та війни, яку Російська Федерація розв'язала і кеде проти України;

інсценізацій українських народних та сучасних казок;

майстер-класів за участю дітей та батьків з виготовлення сувенірів для бійців Збройних сил

України (далі - ЗСУ) та об'єднаних сил;

лекцій-бссід, утому числі із залученням представників громадських об'єднань, щодо необхідності

дотримання у повсякденному житті демократичних принципів


Постійно Департаменти (управління)

освіти і науки обласних,

Київської міської державних

адміністрацій,

заклади освіти


о

e.j. Реалізація виховних проектів:

"Підпий край, де ми живемо, Україною зовемо" (літературно-музичні композиції за творами

українських дитячих письменників і композиторів);

"Я і моя родина - казковий дивоспіт" (літературно-музичні композиції за творами українських

дитячих письменників і композиторів);

- "Моя маленька батьківщина" (презентація виставки творчих робіт дітей та батьків за творами

українських дитячих письменників)


Постійно


1М 3 0, Департаменті

(управління) освіти і иаукі

обласних та Київсько

міської державші:

а д міні стр а і цй; 11АІІІ і (з

згодою),ДНПБ України Ф

В. 0. Сухомлинського (з

згодою)


3.4. Застосування в урочний та позаурочннй час українських народних рухливих ігор з дітьми різних

вікових категорій.


Постійно Департаменти (управління)

освіти і науки обласних,

Київської міської державші


3.5. Проведення Всеукраїнського фізкультурно-оздоровчогого заходу для учнів «Cool Games» 2022 - 2025


КФВС


т 3.6. Приведения Всеукраїнського фізкульгурно-патріот им ного фестивалю для учнів «Козацький гарт» 2022 - 2025


КФВС


3.7. Проведения Всеукраїнського конкурсу "Учитель року" у номінації з навчальної о предмету "Захист

України"


Відповідно до

графіку


ІМЛО (за згодою)


3.8. Удосконалення навчальних програм курсів за вибором, факультативів варіативної складової освітніх

програм, зокрема з історії, географії, української літератури, громадянської освіти в частині

посилення національно-патріотичної складової.


Постійно


ІМЗО, Інститут педагогіки

НАПІЇ (за згодою)


3.9. Сприяння екскурсійній діяльності здобуваній освіти (іюїздкп-обміші учнівських груп, відвідування

визначних історичних місць, ознайомлення з пам'ятками української історії та культури різних

регіонів України)


Постійно УДЦИПВКТУМ.ІМЗО

Де 11 а рта менті і (у п ра в л і і ш я)

освіти і науки обласних,

Київської міської державних

адмініст рацій

3.10. Активізація практики волонтерської роботи здобуваній освіти Постійно Заклади освіти

3.11. Проведення освітньо-виховних, інформаційно-просвітницьких, культурологічних заходів 3

національно-патріотичного виховання у закладах професійної (професійно-технічної) освіти


Постійно Де п арта м е пти ( у 11 ра в л і н 11 я)

освіти і науки обласних,

Київської міської державних

адмініст рацій, заклади


професійної (професійно-

технічної) освіти


3.12. Проведення у закладах професійної (професійно-технічної) освіти тижнів правової освіти,

верховенства права, нетерпимості до корупції, спрямованих па розвиток у дітей та молоді почуття

власної гідності, усвідомленая своїх прав і обов'язків у суспільстві


Постійно Департаменти (управління]

освіти і науки обласних

Київської міської державши

адмін істрацій, закладі

профсс і ішої (професій но

технічної) освіти


о і л


л. и . Проведення всеукраїнських спортивних ігор серед учнів закладів професійної (професійно-

технічної) освіти України «Козацька наснага»


2022 - 2025

КФВС


3.14. п ~ .... . Проведення організацій но-масовпх заходів патріотичного спрямування Постійно Заклади позашкільної осві ти


(далі -ЗПО)


3.15. Проведення екскурсій, походів, подорожей тощо з відвідуванням місці, історичної та культурної

спадщини


Постійно ЗГІО

3.16. Програма взасмобміну здобуваній закладів позашкільної освіти «Україна - моя країна» Постійно ЗПО

3.17. Проведення тематичних інформаційних годнії спілкування, годіш-розлуміп, бесід тощо Постійно ЗПО

3.18. 1 Іаплсання листів, виготовлення оберегів тощо для учасників бонових дій Постійно ЗПО


3.19.

Проведення виставок малюнків, плакатів, газет, фоторепортажів, творчих робіт тощо на патріотичну

тематику Постійно ЗПО

to

Проведення конкурсів проектів, авторських творів (поезії та прози, малюнків та плакатів, .фото- та

в іде о м ат е р іал і в) то и к>


Постійно ЗПО


3.21. Провдення Всеукраїнського фізкультурно-оздоровчого заходу серед студентів «Cool Race» 2022 - 2025

КФВС


3.22 Підготовка парціальної програми національно-патріотичного виховання дітей дошкільного віку

«Україна - моя Батьківщина».


серпепь-

верссепь


2022


Директо рат дошкиіьної,

шкільної, позашкільної та

інклюзивної осипи, 1МЗО

(за згодою), ПАШІ (за

згодою)


3.23 Підготовка навчально-методичного комплекту по національно-патріотичному вихованню дітей

старшого дошкільного піку (Хрестоматія по національпо-патріоі іншому вихованню дітей

дошкільного віку «Моя країна - Україна!»; Робочий зошит для дітей дошкільного віку по


національно-патріотичному вихованню «Моя країна - Україна!»; Словник по національно-

патріотичному вихованню дітей дошкільного віку «Моя країна- Україна!»)


серн єн ь-

вересень


2022 Дпрект орат дошкільної,

шкільної, позашкільної та

інклюзивної освіти


4. Організація іпфорліаційно-аросвітіпщької роботи у сфері національно-патріотичного виховання


4.1. Забезпечення проведення тижнів правової освіти, спрямованих на розвиток у дітей за молоді почуття

власної гідності, усвідомлення своїх прав і місця у суспільстві, можливості реалізації своїх прав у

поєднанні з виконанням обов'язків


Постійно Ді і ректорат дошкільїюї,

шкільної, позашкільної та

інклюзивної ОСВІТІ!, ЇМ ЗО

(за згодою), Департаменти

освіти і науки обласних та

Київської міської державних

адміністрацій


4.2. Проведення у закладах освіти спеціальних уроків, конкурсів, фестивалів з відзначення Дня

української писемності та мови


0 Щорічно

до 9 листопада


1МЗО (за згодою),

депорт менти освіти і науки

обласних та Київської

міської державних


4.3. Всеукраїнський місячник у рамках проведення міжнародного місячника шкільної бібліотеки

"Виховуємо громадянина - патріота України"


Щорічно


ІМЗО (за згодою); 1ІДПЇ1 (за

згодою), ДНПГ) України ім.

В. 0. Сухомлпнського (за

згодою)


4.4. Проведення вебінарів з представленням найкращого педагогічного досвіду з національно-

патріотичного виховання


Щорічно НАШІ (за згодою).

УДЦНПВКТУМ, ІМЗО (за

згодою)


5. Організація іглукопо-дослідпоїта методичної роботи у сфері національно-патріотичного виховання


5.1.

Реалізація авторських виховних систем та моделсії закладів загальної середньої та позашкільної

освіти, зорієнтованих на пріоритет національно-патріотичного виховання дітей та учнівської молоді

шляхом впровадження новітніх технологій та методик


Постійно ІМЗО (за згодою)і:

залученням обласних т<

Київської міської державши

адміністрацій


5.2.

Продовження роботи з дослідження за розроблення програмно-методичного забезпечення

освітнього процесу національно-патріотичного напряму


Щорічно ІМЗО (за згодою); Іпститу

проблем виховання ПАПІ

України (за згодою)


5.3.

Забезпечення науково-методичного супроводу освітнього процесу закладів освіти з впровадження

Програми «Мова українська школа у поступі до цінностей»


Щорічно ІМЗО (за згодою); Іпститу

проблем виховання ПАПІ

України (за згодою)


5.4.

Підготовка нлвчально-методичних посібників та методичних рекомендацій для иедагої ічних

працівників ‘закладів -'загальної середньої та професійної (професійно-технічної) освіти, присвячені

и а и і о н а л ь 1111 \ і тр ад і щ і я м України


Постійно ІМЗО (за згодою);

Украй іськ 11 й і петиту том

національної пам'яті (далі -

VIIІП) (за згодою), ИАПН

(за згодою)


5.5.

Проведення всеукраїнського конкурсу рукописів для позашкільних навчальних закладів системи

освіти в категорії "Навчальна література" з національно-патріотичного виховання


II Щорічно ІМЗО (за згодою),


УДЦНПВКТУМ


5.6.


Проведення маіістер-класів, круглих столів із залученням фахівців - розробників змісту національно-

патріотичного виховання, культури, громадських організації! з метою покращення якості проведення


позашкільних та позааудиторних виховних заходів класними керівниками, вчителями,

адміністрацією закладів освіти


Постійно ІМЗО (за згодою); Інститут

педагогічної освіти і освіти

дорослих ПАГІН (за згодою)


5.7.

Проведення семінарів для педагогічних працівників закладів дошкільної освіти та методистів

регіональних методичних служб "Система національно-патріотичного виховання дітей дошкільного

віку: пріоритети і засоби у контексті історичних викликів сучасності"; "Виховання елементів

патріотизму у дітей старшого дошкільного віку засобами автентичних ігор"


Щорічно ІМЗО (за згодою), Інститут

проблем виховання НАГІН

(за згодою),


5.8.

Співпраця з науковими установами з мстою впровадження в освітній процес (фізична культура)


досвіду проведення фізкультурно-оздоровчих та спортивних заходів, що сприяють національно-

патріотичному вихованню здобувачів освіти


2022 - 2025 ІМЗО (за згодою) КФВС


6. Військово-патріотичне виховання


6.1. Сприяти утворенню міжшкільних ресурсних центрів, що забезпечуватимуть викладання предмета

«Захист України»


2022-2025

роки


Даре кто р ат до шкі л ь і ю’і

шкільної, позашкільної т;

інклюзивної освіти

Департаменті і (управл і пня

освіти і науки області?

Київської міської державші

адміністрацій


6.2. Проведення Мсеукраїпської спартакіади з впіськово-прикладних видів спорту серед військових

л іц е їв та ліцеїв 3 ІІО С ІІЛ С П О ІО В ІП С Ь К О В О -ф І'ІІІЧ И О Ю підготовкою


1.1 Щорічно Ці і ректорат до і ігкіл ьиої,

шкільної, позашкільної та

інклюзивної освіти

Міноборони (за згодою),

Денартаме 11ти (у п равл і і шя)

освіти і науки обласних,

Київської міської державних

адмі н іезраі н й, закладі і


6.3. Систематичне оновлення тематичних стендів для кабінетів предмета «Захист України» з

урахуванням типового переліку та найновіших зразків видів зброї за воєнних стратегій вітчизняної

розробки


Постійно ЇМ ЗО (за згодою), ПІ ПО (за


згодою)


6.4. Здійснення перевірки обладнання приміщень для захисту від військових дій закладів загальної

середньої та професійної (професійно-технічної) освіти України


Щорічно Де п а ртам е і іти (у п ра в л і н \ гя)

освіти і науки обласних,

Київської міської державних

адміністрації'!


6.5. Проведення заходів з виховної роботи серед учнів старшої школи щодо їх готовності стати на

захист незалежності й територіальної цілісності України та подальшої служби в військах Збройних

Сил України через проведення тематичних конкурсів, вікторин, змагань тощо


Постійно Департаменти (управління)

освіти і науки обласних,

Київської міської державним

адміністрацій, ГМ ЗО (за

згодою), ІППО (за згодою),


6.6. Залучення військовослужбовців ЗСУ, учасників АТО та ООС, учасників бонових дій російсько-

української війни до проведення навчальних занять із початкової військової підготовки у закладах


загальної середньої за професійної (професійно-технічної) освіти


Постійно Департаменти (управління)

освіти і науки обласних,

Київської міської державші

адміністрацій


6.7. Організація тренувальних зборім юнаків 10 класу та військово-польових зборім 1 1 класу за кладім

загальної середньої освіти та професійної (професійно-технічної) освіти па базі військових частин

(полігонів).


Щорічно і Де пар- га м е нтт і (у п ра мління)

освіти і науки обласних,

Кі:ївсі.кої мici.кої державпих

адміністрацій


6.8. Проведення методичних семінарів учителів предмета «Захист України» і вчителів фізичної


культури, а також класних керівників, вихователів закладів освіти із питань військово-

патріотичної о виховання здобувай і в освіти


Щорічно Ді і ректорат доп і кіл ь иої,

шкільної, позашкільної та

інклюзивної освіти, ГМЗО,

Департаменти (управління)

освіти і науки обласних,

Київської міської державних

адмі ніс грацій


6.9. Підготовка педагогічних працівників за поєднаними спеціальностями (спеціалізаціями), що

передбачають присвоєння професійної кваліфікації "Вчитель захисту України".


2022 - 2025

роки


Директора т фахової

передвищої та вищої освіти,

обласні ІППО (за згодою)


6.10. Проведення Всеукраїнської дитячо-юнацької військово-патріотичної гри «Сокіл» («Джура») Постійно Директорат дошкільної,

шкільної, позашкільної та

інклюзивної освіти,

УДЦНПВКТУМ,

Департаменти (управління)

освіти і науки обласних,

Київської міської державші:

адміністрацій


Г). I 1.. 1 Іроведеипя і дітьми та учнівською молодечо па рііші закладу, району, міста: безстрокових акцііі

«Ми разом», спрямованих на допомог)- пораненим військовим; благоліпної акції «3 вірою в серці»,

спрямованої на підтримку захисників нашої країни, їхніх дітей та родин, медичних працівників і

волонтерів, які працюють в топі бонових дій; мігши у-рсквісму на вшанування Героїв Небесної

Сотні; зустрічей з іюїпамп-учаспнкамп АТО та ООС «В родинному колі»


Пое і і и но Д е 11 а рт а м е ш т і (у п р а в л і і п і я)

освіти і науки обласних.

Київської міської державних

адміністрацій


6.12. Залучення учнів і студентської молоді до участі у заходів «Вахта нам'яті Небесної сотні.» Постійно Де п а рт а мої ггн (уп р а в л і і ш я)

освіти і науки обласних,

Київської міської державних

адміністрацій


6.13. Проведення тематичних заходів, присвячених героїчним подвигам українських воїнів, боротьбі за

територіальну цілісність і незалежність України:

• до Дня пам’яті Героїв Круг

• до Дня 1 ероїв Небесної Сотні;

• до Дня українського добровольця;

• до Дня захисника України;

• до Дня Гідності та Свободи


Щорічно -

29 січня

20 лютого

14 березня

14 жовт ня

21 листопада


Денартамепгіі (управління)

освіти і науки обласних,

Київської міської державних

адміністрацій


6.14. Проведення змаїамь з військово-прикладних видів спорту Постійно Департаменти (управління)

освіти і науки обласних,

Київської міської державші:

адміністрацій


6.15. Проведення літературних заходів із ветеранами АТО/ООС, російсько-української війни авторами

книг про збройну агресію РФ


Постійно Департаменти (управління)

освіти і науки обласних,

Київської міської державнії

адміністрацій


6.16. Зустрічі у колективах закладів усіх рівнів освіти із особами, які перебували у полоні на тимчасово

окупованих територіях, в рамках акції «Бранці Кремля»


Постійно Департаменти (управління)

освіти і науки обласних,

Київської міської державних

адміністрацій


Генеральний директор директорату дошкільної,

шкільної, позашкільної та інклюзивної освіти Олег ЄРЕСЬКО

Коментарі

Популярні дописи з цього блогу

“Оновлений “Захист України” формуватиме в дітей оборонну свідомість” – усе, що треба знати про зміни у викладанні курсу та підготовку вчителів

З вересня 2024 року учні 10–11–х класів вивчатимуть “Захист України” зовсім по-іншому. Уроки будуть не раз на тиждень, а раз на місяць у форматі тренінгів упродовж цілого дня. Діти вивчатимуть основи національної безпеки, управління дронами, домедичну допомогу, а також розумітимуть, чим кожен і кожна може бути корисним/корисною в захисті країни. Навчання відбуватиметься в   міжшкільних осередках , які будуть оснащені сучасним обладнанням. У Міністерстві освіти і науки вже розробили й затвердили   нову навчальну програму “Захисту України” , яка описує оновлений зміст та ідею курсу, а за літо   планують навчити вчителів. Редакція “НУШ” поспілкувалася з міністром освіти і науки України   Оксеном Лісовим  та народною депутаткою і співавторкою програми   Інною Совсун   про основні зміни в курсі “Захист України”, зокрема: чим зумовлена поява нової програми; які теми вивчатимуть учні; скільки буде міжшкільних осередків; як готують вчителів до викладання оновл...

МОН затвердило рекомендації щодо перезарахування оцінок із закордонних шкіл

Для перезарахування результатів навчання, здобутих учнями в школах за кордоном, МОН   затвердило   шкалу співвіднесення систем оцінювання різних країн та української 12–бальної системи. Таблиці зі співвіднесенням моделей оцінювання різних країн розміщено за   покликанням . Також можна скористатися таблицями у форматі Excel  тут  і  тут . Учні можуть перезараховувати оцінки з предметів, спільних для обох країн. Решту предметів (українознавчий компонент) вони можуть вивчати відповідно до  модифікованих (скорочених) програм  і проходити оцінювання дистанційно. Раніше для учнівства була можливість перезараховувати оцінки, проте школи не мали чітких рекомендацій для їхнього переведення. Як працюватиме нова система? Якщо, наприклад, учень чи учениця отримав/-ла оцінку «добре» (dobry) з математики в Польщі, то відповідно до таблиці переводимо цей результат в українську оцінку «8» з математики або алгебри / геометрії. Якщо моделі оцінювання відрізняються,...

Щодо збереження мережі закладів дошкільної освіти та захисту прав їх працівників

  МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ № 1/6887-22 від 22 червня 2022 року Керівникам департаментів (управлінь) освіти і науки обласних, Київської міської державних (військових) адміністрацій Щодо збереження мережі закладів дошкільної освіти та захисту прав їх працівників Шановні колеги! Введення в Україні воєнного стану позначилося на освітній галузі, зокрема дошкільній. Чимало закладів дошкільної освіти (далі — ЗДО) відновили діяльність і почали працювати у звичному режимі. Є заклади, які працюють дистанційно, приймають тимчасово переміщених осіб тощо. У зв’язку з воєнним часом з урахуванням міграції населення виникають побоювання щодо скорочення мережі закладів (груп) та скорочень чисельності персоналу. З урахуванням статей 19, 37—39  Закону України «Про дошкільну освіту» , просимо забезпечити реалізацію державної політики у сфері дошкільної освіти на відповідній території, сприяти збереженню та розвитку мережі ЗДО (груп) всіх типів та форм власності відповідно до потреб нас...