Перейти до основного вмісту

Щодо збереження мережі закладів дошкільної освіти та захисту прав їх працівників

 МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ

№ 1/6887-22 від 22 червня 2022 року

Керівникам департаментів (управлінь)
освіти і науки обласних, Київської
міської державних (військових)
адміністрацій

Щодо збереження мережі закладів
дошкільної освіти та захисту прав їх працівників

Шановні колеги!

Введення в Україні воєнного стану позначилося на освітній галузі, зокрема дошкільній. Чимало закладів дошкільної освіти (далі — ЗДО) відновили діяльність і почали працювати у звичному режимі. Є заклади, які працюють дистанційно, приймають тимчасово переміщених осіб тощо.

У зв’язку з воєнним часом з урахуванням міграції населення виникають побоювання щодо скорочення мережі закладів (груп) та скорочень чисельності персоналу.

З урахуванням статей 19, 37—39 Закону України «Про дошкільну освіту», просимо забезпечити реалізацію державної політики у сфері дошкільної освіти на відповідній території, сприяти збереженню та розвитку мережі ЗДО (груп) всіх типів та форм власності відповідно до потреб населення, враховуючи інтереси дітей та забезпечення безпеки.

Для забезпечення необхідних умов функціонування ЗДО і збереження чисельності працівників у них пропонуємо:

  • провести комплектацію ЗДО із враховуванням демографічної ситуації в регіоні, освітніх потреб та запитів населення (збереження кількості груп та штатних розписів);
  • зберегти мережу спеціальних груп;
  • сприяти розвитку мережі ЗДО приватної форми власності;
  • розглянути питання щодо можливості відкриття ЗДО (груп) на базі закладів загальної середньої освіти, вищої освіти тощо;
  • відкривати групи з короткотривалим перебуванням дітей, групи «разом з мамами», групи вихідного дня та вечірні, зокрема і для дітей із числа внутрішньо переміщених осіб;

для забезпечення безпечних умов всіх учасників освітнього процесу ЗДО:

  • на одну групу дітей передбачити по два вихователі на кожну зміну та по два помічника вихователя на групу,
  • зменшити кількість дітей у групах для дітей раннього віку - до 10;
  • для дітей дошкільного віку - до 15, запровадити різний режим роботи ЗДО (від 2 до 12 годин);
  • передбачити різні форми організації освітнього процесу: очна, змішана, дистанційна (педагогічна підтримка сімей), зокрема і для дітей, які з родинами тимчасово знаходяться поза межами нашої країни.

З метою задоволення потреб у місцевості, де відсутні приміщення закладів дошкільної освіти, просимо розглянути можливість організації соціально-педагогічного патронату.

Звертаємо увагу, що Санітарним регламентом для дошкільних навчальних закладів, затвердженим наказом Міністерства охорони здоров’я України від 24.03.2016 № 234, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 14 квітня 2016 р. № 563/28693, передбачено нові, спрощені вимоги до закладів дошкільної освіти (груп), відкритих у тому числі в житлових та нежитлових приміщеннях.

У разі реорганізації, закриття закладів дошкільної освіти (переважно у сільській місцевості), просимо враховувати думку територіальної громади.

Особливу увагу звернути на збереження усіх посад та штатних одиниць, передбачених Типовими штатними нормативами дошкільних навчальних закладів, затвердженими наказом Міністерства освіти і науки України від 04.11.2010 р. № 1055, які є обов’язковими для врахування органами місцевого самоврядування та органами управління освіти і науки при затвердженні штатних розписів закладів дошкільної освіти.

Зважаючи на норми частини другої статті 64 Закону України «Про освіту» накази Міністерства освіти і науки, якими затверджено штатні нормативи закладів освіти, є обов’язковими до виконання органами місцевого самоврядування.

Відповідно до частини першої статті 571 Закону України «Про освіту» (зі змінами) працівникам закладів освіти, установ освіти, наукових установ, у тому числі тим, які в умовах воєнного стану, надзвичайної ситуації або надзвичайного стану в Україні чи окремих її місцевостях, оголошених у встановленому порядку (особливий період) були вимушені змінити місце проживання (перебування), залишити робоче місце, місце навчання, незалежно від місця їх проживання (перебування) на час особливого періоду гарантується, зокрема, організація освітнього процесу в дистанційній формі або в будь-якій іншій формі, що є найбільш безпечною для його учасників; збереження місця роботи, середнього заробітку та інших виплат, передбачених законом.

Органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування, їх представники, посадові особи (керівники, голови, начальники), органи управління (структурні підрозділи) у сфері освіти приймають у межах своєї компетенції рішення, обов’язкові до виконання на відповідній території, для реалізації державних гарантій, визначених частиною першою цієї статті, в умовах воєнного стану, надзвичайної ситуації або надзвичайного стану (особливого періоду).

Відповідно до статті 10 Закону України «Про організацію трудових відносин в умовах воєнного стану» від 15.03.2022 № 2 136-ІХ заробітна плата виплачується працівнику на умовах, визначених трудовим договором.

Роботодавець повинен вживати всіх можливих заходів для забезпечення реалізації права працівників на своєчасне отримання заробітної плати.

Під час воєнного стану працівники можуть виконувати завдання у штатному режимі або за межами робочого приміщення, адміністративної будівлі (дистанційно). Порядок і підстави дистанційної роботи передбачено законодавством про працю.

Відповідно до статті 602 КЗпП за дистанційною формою організації праці робота виконується працівником поза робочими приміщеннями чи територією власника або уповноваженого ним органу, в будь-якому місці за вибором працівника та з використанням інформаційно-комунікаційних технологій.

Законодавством визначено способи виконання завдань за межами робочого місця (адмінбудівлі), при цьому можна виконувати іншу роботу пов’язану з освітнім процесом.

У згаданих випадках оплата праці здійснюється в повному обсязі відповідно до законодавства. У разі відсутності організаційних або технічних умов, необхідних для виконання роботи, оголошується простій щодо окремих працівників або структурних підрозділів відповідно до статті 34 КЗпП.

У частині третій статті 113 КЗпП зазначено, що за час простою, коли виникла виробнича ситуація, небезпечна для життя чи здоров’я працівника або для людей, які його оточують, і навколишнього природного середовища не з його вини, за ним зберігається середній заробіток.

Відповідно до пункту 8.3.3 Галузевої Угоди між Міністерством освіти і науки України та ЦК Профспілки працівників освіти і науки України на 2021-2025 роки, що зареєстрована Міністерством економіки України 18.06.2021 за №12, сторони рекомендують керівникам установ та закладів освіти забезпечити оплату простою працівникам, включаючи непедагогічних та тих, які працюють за сумісництвом, не з їх вини в розмірі середньої заробітної плати.

Звертаємо увагу, що при здійсненні освітнього процесу у закладі дошкільної освіти педагогічними працівниками повинна виплачуватися заробітна плата за тарифікацією в повному обсязі.

Просимо зберегти посади, кількість штатних одиниць працівників та відповідну заробітну плату в ЗДО, зокрема в тих, які не функціонують у зв’язку з воєнними діями, які в окупації, а працівникам оголошено простій.

З повагою
заступник Міністра                                 Віра Рогова

Коментарі

Популярні дописи з цього блогу

“Оновлений “Захист України” формуватиме в дітей оборонну свідомість” – усе, що треба знати про зміни у викладанні курсу та підготовку вчителів

З вересня 2024 року учні 10–11–х класів вивчатимуть “Захист України” зовсім по-іншому. Уроки будуть не раз на тиждень, а раз на місяць у форматі тренінгів упродовж цілого дня. Діти вивчатимуть основи національної безпеки, управління дронами, домедичну допомогу, а також розумітимуть, чим кожен і кожна може бути корисним/корисною в захисті країни. Навчання відбуватиметься в   міжшкільних осередках , які будуть оснащені сучасним обладнанням. У Міністерстві освіти і науки вже розробили й затвердили   нову навчальну програму “Захисту України” , яка описує оновлений зміст та ідею курсу, а за літо   планують навчити вчителів. Редакція “НУШ” поспілкувалася з міністром освіти і науки України   Оксеном Лісовим  та народною депутаткою і співавторкою програми   Інною Совсун   про основні зміни в курсі “Захист України”, зокрема: чим зумовлена поява нової програми; які теми вивчатимуть учні; скільки буде міжшкільних осередків; як готують вчителів до викладання оновл...

МОН затвердило рекомендації щодо перезарахування оцінок із закордонних шкіл

Для перезарахування результатів навчання, здобутих учнями в школах за кордоном, МОН   затвердило   шкалу співвіднесення систем оцінювання різних країн та української 12–бальної системи. Таблиці зі співвіднесенням моделей оцінювання різних країн розміщено за   покликанням . Також можна скористатися таблицями у форматі Excel  тут  і  тут . Учні можуть перезараховувати оцінки з предметів, спільних для обох країн. Решту предметів (українознавчий компонент) вони можуть вивчати відповідно до  модифікованих (скорочених) програм  і проходити оцінювання дистанційно. Раніше для учнівства була можливість перезараховувати оцінки, проте школи не мали чітких рекомендацій для їхнього переведення. Як працюватиме нова система? Якщо, наприклад, учень чи учениця отримав/-ла оцінку «добре» (dobry) з математики в Польщі, то відповідно до таблиці переводимо цей результат в українську оцінку «8» з математики або алгебри / геометрії. Якщо моделі оцінювання відрізняються,...