Перейти до основного вмісту

 Семестрове оцінювання та оформлення Свідоцтва досягнень: особливості роботи в умовах воєнного стану


Аби допомогти освітянам опрацювати вимоги до оцінювання результатів навчання школярів за І семестр 2023/2024 навчального року, ми підготували огляд деяких нормативних документів, які регламентують цей аспект роботи.

Семестрове оцінювання результатів навчання учнів у закладах загальної середньої освіти врегульовано такими ключовими нормативними документами:

• ст. 17 Закону України «Про повну загальну середню освіту»;

• Методичні рекомендації щодо оцінювання навчальних досягнень учнів 5-6 класів;

• Інструкція з ведення класного журналу 5-11(12)-х класів загальноосвітніх навчальних закладів

• Методичні рекомендації рекомендацій щодо окремих питань здобуття загальної середньої освіти в умовах воєнного стану в Україні.

Крім того, педагоги можуть використовувати у практичній діяльності Інструктивно-методичні рекомендації щодо викладання навчальних предметів у закладах загальної середньої освіти у 2023/2024 навчальному році та відповідні рекомендації минулого навчального року (лист МОН від 19.08.2022 № 1/9530-22). 

Особливості семестрового оцінювання результатів навчання учнів в умовах воєнного стану

Згідно з наказом МОН від 15.05.2023 №563 за рішенням педагогічної ради, затвердженого відповідним наказом, заклад освіти може здійснювати семестрове  оцінювання учнів 5-8 та 10 класів за двобальною шкалою («зараховано»/«не зараховано») у таких випадках:

• відсутності задокументованих результатів оцінювання через об'єктивні причини, зокрема неможливості долучитися учню до навчання під керівництвом вчителів за певними обставинами;

• пропуску учнем понад 50% уроків із певного предмета;

• поєднання навчання в закладі освіти країни перебування за очною формою і в школі України за однією з форм здобуття освіти;

• оцінювання предметів варіативної складової.

Під час здійснення семестрового оцінювання рекомендується зараховувати всі оцінки, які отримав учень впродовж семестру в закладі освіти за місцем тимчасового перебування. 

Також за рішенням педагогічної ради дозволяється враховувати результати навчання з навчальних предметів (музика, фізична культура та ін.), отримані учнями у позашкільних закладах освіти.

Залежно від ситуації семестрове оцінювання можна проводити за результатами: 

• тематичного оцінювання; 

• поточного оцінювання, отриманого учнями під час очного, змішаного і дистанційного навчання; 

• підсумкового оцінювання за семестр, яке можна проводити у вигляді письмової контрольної роботи, тестування, діагностичної роботи, усної співбесіди тощо.

Крім того, для проведення підсумкового оцінювання учні можуть надати інформацію з електронного журналу та щоденника, інформаційну довідку, видану закладом освіти, в якому вони тимчасово навчались (у цій довідці може бути зазначено період навчання, перелік предметів, окремих тем та результатів оцінювання). 

Також Міністерство рекомендує не відраховувати зі школи учнів, про яких  відсутні будь-які відомості щодо їхнього місця проживання/місцеперебування, та належать до числа осіб:

• з неконтрольованих територій;

• з територій населених пунктів на лінії зіткнення;

• з деокупованих територій;

• які вимушено опинилися за межами України.

Заклади освіти мають зберігати особові справи таких учнів та результати оцінювання попередніх років й по можливості здійснювати заходи зі встановлення зв'язку з ними або їхніми законними представниками.


Оцінювання результатів навчання дітей, які виїхали з України внаслідок повномасштабного вторгнення російської федерації і здобувають освіту одночасно в закладах освіти країни перебування та України

Наказом МОН від 18.08.2023 № 1014 затверджено Типову освітню програму для навчання дітей, які виїхали з України внаслідок повномасштабного вторгнення російської федерації і здобувають освіту одночасно в закладах освіти країни перебування та України. Згідно з цим документом оцінюванню підлягають результати навчання з таких навчальних предметів, інтегрованих курсів:

Для учнів 1-4 класів:

• українська мова та література;

• Я досліджую світ (у частині громадянської й історичної освітньої галузі).

Для учнів 5-9 класів:

• українська мова;

• українська література;

• Вступ до історії України та громадянської освіти;

• Історія України. Всесвітня історія;

• Історія України;

• Основи правознавства;

• Географія.

Для 10-11 класів:

• українська мова;

• українська література;

• Історія України;

• Громадянська освіта;

• географія;

• Захист України.

Семестрове оцінювання, залежно від ситуації, можна проводити за результатами: 

• тематичного оцінювання; 

• поточного оцінювання, отриманого учнями під час дистанційного навчання; 

• підсумкового оцінювання у вигляді письмової контрольної роботи, тестування, заповнення google-форм, усної співбесіди тощо з використанням технологій дистанційного навчання і засобів зв'язку.


Оцінювання результатів навчання учнів 5-6 класів

Оцінювання результатів навчання учнів 5-6 класів НУШ здійснюється відповідно до Методичних рекомендацій, затверджених наказом МОН від 01.04.2022 №289

Метою семестрового оцінювання є перевірка рівня засвоєння навчального матеріалу та підтвердження результатів поточних оцінок, отриманих упродовж відповідного навчального періоду. 

Оцінка за семестр ставиться за результатами тематичного оцінювання та контролю груп загальних результатів, визначених Держстандартом, та відображається у класному журналі (в окремих колонках без зазначення дати) та Свідоцтві досягнень. Залежно від специфіки навчального предмета семестровий контроль може бути комплексним і проводитись у формі тестування тощо. Завдання для його проведення:

• розробляються вчителем;

• охоплюють найбільш актуальні розділи й теми навчальної програми. 

Школа може здійснювати оцінювання за системою оцінювання, визначеною законодавством, або за власною шкалою. У цьому випадку для виставлення оцінок у Свідоцтві досягнень  заклад має визначити та описати в освітній програмі правила переведення загальної оцінки результатів навчання семестрового та річного оцінювання до 12-бальної  шкали. Разом із тим, з метою забезпечення наступності між підходами до оцінювання результатів навчання здобувачів початкової та базової середньої освіти, МОН рекомендує (лист від 19.08.2022 №1/9530-22) у І семестрі 5 класу підсумкове оцінювання здійснювати за рівневою шкалою, а його результати позначати словами або відповідними літерами: «початковий» – «П», «середній» – «С», «достатній» – «Д», «високий» – «В». У такому випадку при виставленні річної оцінки рекомендується орієнтуватись на оцінку за ІІ семестр, яка має бути виставлена за бальною шкалою. 

У Свідоцтві досягнень відображають результати навчальних досягнень учнів з усіх навчальних предметів та інтегрованих курсів, визначених освітньою програмою школи.

На лицьовому боці Свідоцтва вказується повна назва закладу загальної середньої освіти, клас навчання, прізвище та ім'я школяра, рік навчання та таблиця «Характеристика навчальної діяльності», яка заповнюється класним керівником після завершення навчального року або в разі зміни учнем закладу освіти. На зворотному боці Свідоцтва заповнюється таблиця «Характеристика результатів навчання», яка складається з декількох стовпців:

• усі навчальні предмети (інтегровані курси), визначені освітньою програмою закладу освіти;

• перелік результатів навчання за кожним навчальним предметом, визначених Держстандартом;

• рівень досягнення результатів навчання за певний навчальний період. облікований у класному журналі. 

Слід зазначити, що за рішенням педагогічної ради школа може відмовитись від оцінювання результатів навчання учнів або визначити власну шкалу оцінювання з предметів/інтегрованих курсів освітніх галузей «Мистецтво», «Соціальна та здоров’язбережувальна», «Фізична культура». 

Якщо рівень результатів навчання учнів  визначити неможливо (через тривалу відсутність) у класному журналі та свідоцтві досягнень робиться запис «(н/а)» (не атестований(а).  


Коментарі

Популярні дописи з цього блогу

“Оновлений “Захист України” формуватиме в дітей оборонну свідомість” – усе, що треба знати про зміни у викладанні курсу та підготовку вчителів

З вересня 2024 року учні 10–11–х класів вивчатимуть “Захист України” зовсім по-іншому. Уроки будуть не раз на тиждень, а раз на місяць у форматі тренінгів упродовж цілого дня. Діти вивчатимуть основи національної безпеки, управління дронами, домедичну допомогу, а також розумітимуть, чим кожен і кожна може бути корисним/корисною в захисті країни. Навчання відбуватиметься в   міжшкільних осередках , які будуть оснащені сучасним обладнанням. У Міністерстві освіти і науки вже розробили й затвердили   нову навчальну програму “Захисту України” , яка описує оновлений зміст та ідею курсу, а за літо   планують навчити вчителів. Редакція “НУШ” поспілкувалася з міністром освіти і науки України   Оксеном Лісовим  та народною депутаткою і співавторкою програми   Інною Совсун   про основні зміни в курсі “Захист України”, зокрема: чим зумовлена поява нової програми; які теми вивчатимуть учні; скільки буде міжшкільних осередків; як готують вчителів до викладання оновл...

МОН затвердило рекомендації щодо перезарахування оцінок із закордонних шкіл

Для перезарахування результатів навчання, здобутих учнями в школах за кордоном, МОН   затвердило   шкалу співвіднесення систем оцінювання різних країн та української 12–бальної системи. Таблиці зі співвіднесенням моделей оцінювання різних країн розміщено за   покликанням . Також можна скористатися таблицями у форматі Excel  тут  і  тут . Учні можуть перезараховувати оцінки з предметів, спільних для обох країн. Решту предметів (українознавчий компонент) вони можуть вивчати відповідно до  модифікованих (скорочених) програм  і проходити оцінювання дистанційно. Раніше для учнівства була можливість перезараховувати оцінки, проте школи не мали чітких рекомендацій для їхнього переведення. Як працюватиме нова система? Якщо, наприклад, учень чи учениця отримав/-ла оцінку «добре» (dobry) з математики в Польщі, то відповідно до таблиці переводимо цей результат в українську оцінку «8» з математики або алгебри / геометрії. Якщо моделі оцінювання відрізняються,...

Щодо збереження мережі закладів дошкільної освіти та захисту прав їх працівників

  МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ № 1/6887-22 від 22 червня 2022 року Керівникам департаментів (управлінь) освіти і науки обласних, Київської міської державних (військових) адміністрацій Щодо збереження мережі закладів дошкільної освіти та захисту прав їх працівників Шановні колеги! Введення в Україні воєнного стану позначилося на освітній галузі, зокрема дошкільній. Чимало закладів дошкільної освіти (далі — ЗДО) відновили діяльність і почали працювати у звичному режимі. Є заклади, які працюють дистанційно, приймають тимчасово переміщених осіб тощо. У зв’язку з воєнним часом з урахуванням міграції населення виникають побоювання щодо скорочення мережі закладів (груп) та скорочень чисельності персоналу. З урахуванням статей 19, 37—39  Закону України «Про дошкільну освіту» , просимо забезпечити реалізацію державної політики у сфері дошкільної освіти на відповідній території, сприяти збереженню та розвитку мережі ЗДО (груп) всіх типів та форм власності відповідно до потреб нас...