Перейти до основного вмісту

 

Скорочення кількості предметів і орієнтація на самовизначення учня: якою бачать освітні експерти модель старшої профільної школи в Україні


Найбільш вірогідною для української системи профільної середньої освіти наразі видається модель, яка має не цілком фіксовані профілі, а дає вибір учню. Крім того, кількість дисциплін у 10 класі старшої школи необхідно скоротити з 20 до 10–11, аби підлітки змогли зосередити увагу на самовизначенні та розкритті власних талантів.

Про це 13 грудня 2023 року під час експертного обговорення за напрямом “Формування мережі академічних ліцеїв” у межах розроблення Стратегії реформи профільної середньої освіти, повідомила ексміністерка освіти і науки України та перша проректорка Київського університету імені Бориса Грінченка Лілія Гриневич, передає МОН.

До обговорення долучилися понад 70 учасників: від представників МОН до експертів міжнародних проєктів і організацій. Усі вони працювали над критеріями формування мережі академічних ліцеїв профільної середньої освіти та системою фінансування й забезпечення доступності закладів старшої профільної школи.

Фахівці наголосили, що основні завдання профільної середньої освіти в Україні – розкрити здібності й нахили молоді, що дасть їм поштовх для успішної реалізації на ринку праці.

Як зазначив заступник міністра освіти і науки України Андрій Сташків, завдяки реформі старшої профільної школи українські школярі отримають широкий вибір дисциплін, які можна буде обрати для вивчення в академічних ліцеях. Такі заклади освіти будуть набирати 300–600 учнів, що дасть змогу сформувати в них групи за вибором.

“У великих містах може бути інший підхід, бо, моделюючи мережу, ми повинні враховувати, що в одному населеному пункті може бути багато шкіл, тому в різних закладах освіти можна формувати різні профілі”, – додав він.

Експерти також відзначили, що європейські країни мають розмаїття в моделях профільної освіти: від фіксованих профілів, до індивідуального вибору серед набору предметів. Однак усіх їх об’єднує орієнтація на учня або ученицю. Для України ж, за словами Лілії Гриневич, найоптимальнішою наразі виглядає змішана модель.

“Профільна освіта додасть 10 клас, який потрібен для самовизначення учня, щоб у більш зрілому віці розкрити свої таланти. Цей рік також матиме значення для подолання освітніх втрат. У 11–12 класах кількість факультативних курсів зросте”, – наголосила вона.

Крім того, за словами фахівчині, навчальний план за такої моделі складатиметься з 3 частин:

  • базового рівня, який буде спільним для всіх ліцеїв, незалежно від їхньої спеціалізації;
  • поглибленого рівня: у ньому учні вивчатимуть предмети, які належать до обраного профілю;
  • предметів індивідуального вибору учня.

У деяких регіонах України вже поступово впроваджують відповідні зміни. Зокрема, як зазначив начальник Управління освіти Чернігівської міської ради Василь Білогура, у Чернігові вже функціонують чотири опорні профільні ліцеї, у яких з 2027 року буде зосереджена вся старша ланка. Крім того, до цих закладів освіти з вересня 2021 року не набирають першокласників. Також деякі школи міста вже припинили набір десятикласників і будуть переформатовані в гімназії.


Коментарі

Популярні дописи з цього блогу

12 грудня 2024 грудня відбулася нарада керівників центрів професійного розвитку педагогічних працівників області

Керівники 22 центрів професійного розвитку педагогічних працівників області на нараді онлайн 12 грудня мали змогу ознайомитися із основними положеннями нового Закону України   «Про дошкільну освіту». З відповідними роз’ясненнями виступила завідувач відділу дошкільної освіти Вінницької академії безперервної освіти Людмила Молошнюк. У своєму виступі вона зупинилася на окремих новаціях Закону, зокрема, на типах закладів, повноваженнях місцевої влади , автономії закладів щодо обрання навчальної програми, форм роботи з вихованцями тощо. Закон набирає чинності з 01 січня 2025 року, однак ще триває велика робота по розробці цілої низки нормативних актів. Освітяни домовилися про майбутні зустрічі з цього приводу. З початком роботи закладів освіти області над програмою удосконалення соціально-емоційних   навичок «Зерна» присутніх поінформувала завідувач відділу початкової освіти Олена Лесіна.

МОН затвердило рекомендації щодо перезарахування оцінок із закордонних шкіл

Для перезарахування результатів навчання, здобутих учнями в школах за кордоном, МОН   затвердило   шкалу співвіднесення систем оцінювання різних країн та української 12–бальної системи. Таблиці зі співвіднесенням моделей оцінювання різних країн розміщено за   покликанням . Також можна скористатися таблицями у форматі Excel  тут  і  тут . Учні можуть перезараховувати оцінки з предметів, спільних для обох країн. Решту предметів (українознавчий компонент) вони можуть вивчати відповідно до  модифікованих (скорочених) програм  і проходити оцінювання дистанційно. Раніше для учнівства була можливість перезараховувати оцінки, проте школи не мали чітких рекомендацій для їхнього переведення. Як працюватиме нова система? Якщо, наприклад, учень чи учениця отримав/-ла оцінку «добре» (dobry) з математики в Польщі, то відповідно до таблиці переводимо цей результат в українську оцінку «8» з математики або алгебри / геометрії. Якщо моделі оцінювання відрізняються,...

Платформа JustClass

        В Україні запустили платформу  JustClass , на якій вчителі зможуть безкоштовно задавати домашні завдання онлайн. Для цього педагог має обрати завдання з бази, що налічує 1500 інтерактивних вправ, і надіслати учням згенероване посилання.         JustClass  автоматично перевіряє й оцінює виконані домашні завдання та зберігає оцінки в особистому кабінеті вчителя й учнів. Користуючись   JustClass , педагоги можуть перетворити домашні роботи на захопливу гру онлайн. Кожна вправа містить аудіо, відео, фото та цікаву інформацію, яка занурює учнів в освітній процес. Така гейміфікація допомагає краще засвоїти шкільну програму й отримати задоволення від навчання.      Крім того  JustClass  допомагає припинити списування в класі. Вчителі можуть встановити дедлайн і час на виконання домашніх завдань, щоб учні не встигали шукати правильні відповіді в інтернеті або радитися з...