Перейти до основного вмісту

 

Скорочення кількості предметів і орієнтація на самовизначення учня: якою бачать освітні експерти модель старшої профільної школи в Україні


Найбільш вірогідною для української системи профільної середньої освіти наразі видається модель, яка має не цілком фіксовані профілі, а дає вибір учню. Крім того, кількість дисциплін у 10 класі старшої школи необхідно скоротити з 20 до 10–11, аби підлітки змогли зосередити увагу на самовизначенні та розкритті власних талантів.

Про це 13 грудня 2023 року під час експертного обговорення за напрямом “Формування мережі академічних ліцеїв” у межах розроблення Стратегії реформи профільної середньої освіти, повідомила ексміністерка освіти і науки України та перша проректорка Київського університету імені Бориса Грінченка Лілія Гриневич, передає МОН.

До обговорення долучилися понад 70 учасників: від представників МОН до експертів міжнародних проєктів і організацій. Усі вони працювали над критеріями формування мережі академічних ліцеїв профільної середньої освіти та системою фінансування й забезпечення доступності закладів старшої профільної школи.

Фахівці наголосили, що основні завдання профільної середньої освіти в Україні – розкрити здібності й нахили молоді, що дасть їм поштовх для успішної реалізації на ринку праці.

Як зазначив заступник міністра освіти і науки України Андрій Сташків, завдяки реформі старшої профільної школи українські школярі отримають широкий вибір дисциплін, які можна буде обрати для вивчення в академічних ліцеях. Такі заклади освіти будуть набирати 300–600 учнів, що дасть змогу сформувати в них групи за вибором.

“У великих містах може бути інший підхід, бо, моделюючи мережу, ми повинні враховувати, що в одному населеному пункті може бути багато шкіл, тому в різних закладах освіти можна формувати різні профілі”, – додав він.

Експерти також відзначили, що європейські країни мають розмаїття в моделях профільної освіти: від фіксованих профілів, до індивідуального вибору серед набору предметів. Однак усіх їх об’єднує орієнтація на учня або ученицю. Для України ж, за словами Лілії Гриневич, найоптимальнішою наразі виглядає змішана модель.

“Профільна освіта додасть 10 клас, який потрібен для самовизначення учня, щоб у більш зрілому віці розкрити свої таланти. Цей рік також матиме значення для подолання освітніх втрат. У 11–12 класах кількість факультативних курсів зросте”, – наголосила вона.

Крім того, за словами фахівчині, навчальний план за такої моделі складатиметься з 3 частин:

  • базового рівня, який буде спільним для всіх ліцеїв, незалежно від їхньої спеціалізації;
  • поглибленого рівня: у ньому учні вивчатимуть предмети, які належать до обраного профілю;
  • предметів індивідуального вибору учня.

У деяких регіонах України вже поступово впроваджують відповідні зміни. Зокрема, як зазначив начальник Управління освіти Чернігівської міської ради Василь Білогура, у Чернігові вже функціонують чотири опорні профільні ліцеї, у яких з 2027 року буде зосереджена вся старша ланка. Крім того, до цих закладів освіти з вересня 2021 року не набирають першокласників. Також деякі школи міста вже припинили набір десятикласників і будуть переформатовані в гімназії.


Коментарі

Популярні дописи з цього блогу

“Оновлений “Захист України” формуватиме в дітей оборонну свідомість” – усе, що треба знати про зміни у викладанні курсу та підготовку вчителів

З вересня 2024 року учні 10–11–х класів вивчатимуть “Захист України” зовсім по-іншому. Уроки будуть не раз на тиждень, а раз на місяць у форматі тренінгів упродовж цілого дня. Діти вивчатимуть основи національної безпеки, управління дронами, домедичну допомогу, а також розумітимуть, чим кожен і кожна може бути корисним/корисною в захисті країни. Навчання відбуватиметься в   міжшкільних осередках , які будуть оснащені сучасним обладнанням. У Міністерстві освіти і науки вже розробили й затвердили   нову навчальну програму “Захисту України” , яка описує оновлений зміст та ідею курсу, а за літо   планують навчити вчителів. Редакція “НУШ” поспілкувалася з міністром освіти і науки України   Оксеном Лісовим  та народною депутаткою і співавторкою програми   Інною Совсун   про основні зміни в курсі “Захист України”, зокрема: чим зумовлена поява нової програми; які теми вивчатимуть учні; скільки буде міжшкільних осередків; як готують вчителів до викладання оновл...

МОН затвердило рекомендації щодо перезарахування оцінок із закордонних шкіл

Для перезарахування результатів навчання, здобутих учнями в школах за кордоном, МОН   затвердило   шкалу співвіднесення систем оцінювання різних країн та української 12–бальної системи. Таблиці зі співвіднесенням моделей оцінювання різних країн розміщено за   покликанням . Також можна скористатися таблицями у форматі Excel  тут  і  тут . Учні можуть перезараховувати оцінки з предметів, спільних для обох країн. Решту предметів (українознавчий компонент) вони можуть вивчати відповідно до  модифікованих (скорочених) програм  і проходити оцінювання дистанційно. Раніше для учнівства була можливість перезараховувати оцінки, проте школи не мали чітких рекомендацій для їхнього переведення. Як працюватиме нова система? Якщо, наприклад, учень чи учениця отримав/-ла оцінку «добре» (dobry) з математики в Польщі, то відповідно до таблиці переводимо цей результат в українську оцінку «8» з математики або алгебри / геометрії. Якщо моделі оцінювання відрізняються,...

Щодо збереження мережі закладів дошкільної освіти та захисту прав їх працівників

  МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ № 1/6887-22 від 22 червня 2022 року Керівникам департаментів (управлінь) освіти і науки обласних, Київської міської державних (військових) адміністрацій Щодо збереження мережі закладів дошкільної освіти та захисту прав їх працівників Шановні колеги! Введення в Україні воєнного стану позначилося на освітній галузі, зокрема дошкільній. Чимало закладів дошкільної освіти (далі — ЗДО) відновили діяльність і почали працювати у звичному режимі. Є заклади, які працюють дистанційно, приймають тимчасово переміщених осіб тощо. У зв’язку з воєнним часом з урахуванням міграції населення виникають побоювання щодо скорочення мережі закладів (груп) та скорочень чисельності персоналу. З урахуванням статей 19, 37—39  Закону України «Про дошкільну освіту» , просимо забезпечити реалізацію державної політики у сфері дошкільної освіти на відповідній території, сприяти збереженню та розвитку мережі ЗДО (груп) всіх типів та форм власності відповідно до потреб нас...