Перейти до основного вмісту

Формувальне оцінювання. Що варто знати

Провести формувальне оцінювання — це не завжди просте завдання. Адже воно визначає, яким має бути подальше навчання: чи готовий клас рухатися далі, чи потрібен учням інший спосіб пояснення матеріалу, або хто з учнів готовий рухатися далі, а кому потрібен інший шлях?

Для того щоб визначити, що саме знають учні, важливо використовувати різні інструменти формувального оцінювання. Адже щоб спланувати наступний крок у навчанні, недостатньо результатів одного тесту, як би добре він не був розроблений.

Ось кілька інструментів, щоб швидко та без зайвої підготовки перевірити навчальний прогрес учнів.

1

Вхідні та вихідні аркуші

Це невеличке оцінювання займе лічені хвилини на початку та в кінці уроку, але допоможе вчителю з’ясувати, що саме запам’ятали діти. Ви можете поставити диференційовані запитання, записані на аркушах паперу або спроєктовані на дошку.

Якщо ви не хочете застосовувати стандартну форму опитування на аркушах, скористайтеся такими інструментами, як Padlet чи Poll Everywhere. Або виміряйте прогрес учнів за допомогою Google Classroom’s Question tool, Google Forms з Flubaroo та Edulastic, які допоможуть вам швидко побачити, що знають учні.


Якщо ж відповіді письмові — розсортуйте аркуші на три стоси: учні зрозуміли суть, вони майже зрозуміли і не зрозуміли. Розмір стосів — це підказка вам про те, що робити далі.

Незалежно від інструменту, ключовим моментом для залучення учнів до процесу формувального оцінювання є запитання.

Попросіть дітей протягом однієї хвилини написати про найбільш значущі речі, яких вони навчилися. Ви можете запропонувати такі запитання:

  • Назвіть три речі, про які ви дізналися, дві речі, щодо яких досі маєте запитання, і одну річ, яку ви не зрозуміли.
  • Цікавим у цій роботі було те, що…
  • Сьогодні було складно, тому що…

Або повністю пропустіть слова і попросіть учнів намалювати або обвести смайлики, щоб показати свою оцінку їхнього розуміння матеріалу.

2

Вікторини та опитування

Краще зрозуміти, наскільки добре діти засвоїли матеріал, допоможуть вікторини, ігри, цікаві опитування та інші інструменти. Наприклад, Socrative або Quizlet, Quizalize, Kahoot, FlipQuiz, Gimkit, Plickers і Flippity. За допомогою них формувальне оцінювання можна проводити дуже швидко. Вчителі можуть бачити відповіді кожної дитини і визначати, як індивідуально, так і в сукупності, як учні справляються.


Оскільки є можливість створювати запитання самостійно, ви можете визначити рівень їхньої складності. Тож ставте запитання на знання, розуміння або аналіз. Ви побачите, наскільки діти запам’ятали терміни і факти або навчилися критично оцінювати художній твір.

3

Альтернативне оцінювання

Щоб швидко й просто перевірити знання учнів, можна використати нестандартні методи. Ось що можна запропонувати учням на уроці:

  • написати листа другові, пояснивши ключові ідеї або основні тези вивченого матеріалу;
  • намалювати ескіз, щоб візуально представити свої знання з теми;
  • попрацювати в парі та придумати одне для одного вправу на перевірку знань.

Ще одним методом альтернативного оцінювання є спостереження вчителя за роботою учнів у класі. Воно також надасть цінну інформацію про рівень знань учнів. Ви можете заздалегідь створити форму або список, за яким будете оцінювати. А під час заняття позначатимете відповідні пункти.

4

Оцінювання-інтерв’ю

Якщо ви хочете трохи глибше зануритися в розуміння учнями змісту, спробуйте методи оцінювання на основі обговорення. Невимушені розмови з учнями в класі можуть допомогти їм почуватися розкуто, навіть якщо ви хочете перевірити рівень їхніх знань. І ви помітите, що п’ятихвилинне оцінювання у формі інтерв’ю працює дуже добре.

П’ять хвилин на кожного учня — це досить багато часу, але вам не обов’язково говорити з кожною дитиною про кожен урок чи тему. Ви також можете перекласти частину цієї роботи на самих учнів, використовуючи процес зворотного зв’язку з однолітками.

Діти можуть виконати цю роботу за пунктами:

  • скажи своєму однокласнику, що він зробив добре;
  • постав вдумливе запитання;
  • вислови позитивну критику / запропонуй щось корисне.

Коли діти діляться своїми відгуками про однокласників, ви отримуєте уявлення про те, як навчаються обидва учні.

Для інтровертних учнів чи більш приватного оцінювання використовуйте дошку або фліпчарт, щоб учні записували свої відповіді на запитання і демонстрували, що вони вміють робити.

5

Мистецтво як інструмент оцінювання

Якщо хочете бути дуже креативними, подумайте про використання візуального мистецтва, фотографії чи відео як інструменту оцінювання. Незалежно від того, малюють учні, створюють колаж чи ліплять, ви можете виявити, що оцінювання допомагає їм синтезувати свої знання.

Або ж не обмежуйтеся візуальними образами, а попросіть дітей продемонструвати своє розуміння змісту. Вони можуть створити танець, щоб змоделювати мітоз клітини, або розіграти за ролями оповідання, щоб дослідити підтекст.

6

Хибні уявлення та помилки

Іноді корисно перевірити, чи розуміють учні, чому щось неправильно або чому концепція складна. Попросіть дітей пояснити «найкаламутніше місце» в уроці, де все заплуталося або було особливо складно, або де їм усе ще бракує ясності.

Також можна провести перевірку помилкових уявлень. Наведіть приклади поширеного непорозуміння і попросіть учнів застосувати їхні знання, щоб виправити помилку. Або попросіть їх визначити, чи містить твердження помилки взагалі, а потім обговоріть їхні відповіді.

7

Самооцінювання

Не забувайте консультуватися з головними експертами — дітьми. Ви можете дати учням свій рубрикатор і попросити їх визначити власні сильні та слабкі сторони.

Ще одна гарна ідея — використовувати стікери, щоб отримати швидкі відповіді про те, над чим, на думку дітей, їм потрібно попрацювати. Визначте 3–4 теми, над якими, на вашу думку, весь клас ще має попрацювати. І попросіть дітей записати на стікерах 3–4 проблемні місця з цих тем. Дошку розділіть на колонки відповідно до рівня знань. І нехай учні наклеять свої стікери у вибрану ними колонку. Так ви одразу побачите результати.

Замість стікерів можна використати кольорові стаканчики. Вони дозволять дітям позначити, що вони готові (зелений стаканчик), працюють над певною проблемою (жовтий) або дійсно заплуталися і потребують допомоги (червоний).

Незалежно від того, які інструменти ви оберете, знайдіть час для власної рефлексії, щоб переконатися, що ви оцінюєте лише зміст, а не губитеся в тумані оцінювання. Якщо інструмент надто складний, ненадійний або забирає забагато часу, його краще відкласти і спробувати щось інше.

Коментарі

Популярні дописи з цього блогу

12 грудня 2024 грудня відбулася нарада керівників центрів професійного розвитку педагогічних працівників області

Керівники 22 центрів професійного розвитку педагогічних працівників області на нараді онлайн 12 грудня мали змогу ознайомитися із основними положеннями нового Закону України   «Про дошкільну освіту». З відповідними роз’ясненнями виступила завідувач відділу дошкільної освіти Вінницької академії безперервної освіти Людмила Молошнюк. У своєму виступі вона зупинилася на окремих новаціях Закону, зокрема, на типах закладів, повноваженнях місцевої влади , автономії закладів щодо обрання навчальної програми, форм роботи з вихованцями тощо. Закон набирає чинності з 01 січня 2025 року, однак ще триває велика робота по розробці цілої низки нормативних актів. Освітяни домовилися про майбутні зустрічі з цього приводу. З початком роботи закладів освіти області над програмою удосконалення соціально-емоційних   навичок «Зерна» присутніх поінформувала завідувач відділу початкової освіти Олена Лесіна.

МОН затвердило рекомендації щодо перезарахування оцінок із закордонних шкіл

Для перезарахування результатів навчання, здобутих учнями в школах за кордоном, МОН   затвердило   шкалу співвіднесення систем оцінювання різних країн та української 12–бальної системи. Таблиці зі співвіднесенням моделей оцінювання різних країн розміщено за   покликанням . Також можна скористатися таблицями у форматі Excel  тут  і  тут . Учні можуть перезараховувати оцінки з предметів, спільних для обох країн. Решту предметів (українознавчий компонент) вони можуть вивчати відповідно до  модифікованих (скорочених) програм  і проходити оцінювання дистанційно. Раніше для учнівства була можливість перезараховувати оцінки, проте школи не мали чітких рекомендацій для їхнього переведення. Як працюватиме нова система? Якщо, наприклад, учень чи учениця отримав/-ла оцінку «добре» (dobry) з математики в Польщі, то відповідно до таблиці переводимо цей результат в українську оцінку «8» з математики або алгебри / геометрії. Якщо моделі оцінювання відрізняються,...

Платформа JustClass

        В Україні запустили платформу  JustClass , на якій вчителі зможуть безкоштовно задавати домашні завдання онлайн. Для цього педагог має обрати завдання з бази, що налічує 1500 інтерактивних вправ, і надіслати учням згенероване посилання.         JustClass  автоматично перевіряє й оцінює виконані домашні завдання та зберігає оцінки в особистому кабінеті вчителя й учнів. Користуючись   JustClass , педагоги можуть перетворити домашні роботи на захопливу гру онлайн. Кожна вправа містить аудіо, відео, фото та цікаву інформацію, яка занурює учнів в освітній процес. Така гейміфікація допомагає краще засвоїти шкільну програму й отримати задоволення від навчання.      Крім того  JustClass  допомагає припинити списування в класі. Вчителі можуть встановити дедлайн і час на виконання домашніх завдань, щоб учні не встигали шукати правильні відповіді в інтернеті або радитися з...