Перейти до основного вмісту

Як втілити у життя норму закону про 24 дитини у першому класі: проблеми та запитання

 З нового навчального року змінюється максимальна наповнюваність класів початкової школи – кількість учнів у класі державного, комунального закладу освіти не може становити менше ніж 5 та більше ніж 24 учні. 

Адже з 1 вересня 2024 року має набрати чинності норма частини 2 статті 12 Закону України “Про повну загальну середню освіту”. Це визначає пункт 1 розділу 10 Прикінцевих та перехідних положень вказаного закону. Запланована кількість дітей у класах необхідна для реалізації реформи НУШ, зменшення навантаження на вчителя, індивідуального підходу до кожного учня, орієнтації на потреби учня в освітньому процесі. Але під час війни є певні побоювання щодо реалізації цієї норми. 

Перш за все у батьків, працівників закладів освіти та освітніх управлінців з’являються запитання:

  • Чи стосується ця вимога лише 1-х класів, чи усіх класів початкової школи?
  • Чи діє ця норма під час воєнного стану?
  • Чи застосовується ця норма для очної, дистанційної форми та змішаного формату навчання?
  • Як здійснювати поділ класів для вивчення окремих предметів?
  • Чи враховує освітня субвенція таку кількість дітей у класі?
  • Чи реально під час війни реалізувати цю норму?

Ці проблемні питання потребують негайного розв’язання, адже розпочався прийом до 1-х класів закладів загальної середньої освіти, й батьки, директори шкіл та органи управління освітою мають розуміти, скільки дітей приймати до кожного класу, скільки класів формувати у кожній школі та скільки коштів необхідно для забезпечення класів, заробітної плати педагогам та працівникам школи. 

Освітній омбудсмен надіслав запит до Міністерства освіти і науки України з проханням надати роз’яснення щодо зазначених проблемних питань.

 

ВИМОГА МАКСИМАЛЬНОЇ НАПОВНЮВАНОСТІ 24 УЧНІ ЗАСТОСОВУЄТЬСЯ ЛИШЕ ДЛЯ 1-Х КЛАСІВ

З 1 вересня 2024 року набирає чинності норма частини 2 статті 12 Закону України “Про повну загальну середню освіту” (далі – Закон). Це визначає пункт 1 розділу 10 Прикінцевих та перехідних положень вказаного закону, й кількість учнів у класі державного, комунального закладу освіти не може становити менше ніж 5 та більше ніж 24 учні. 

Проте постає питання, чи поширюється ця норма з 1 вересня 2024 року на всі початкові класи Нової української школи чи лише на перші класи?

Роз’яснюємо, що закон не має зворотної дії. Тому максимальна наповнюваність початкових класів, які розпочали навчання у попередніх навчальних роках, залишається в тих нормативах, які діяли до набрання чинності норми про 24 учні. Тобто теперішні 2-4 класи Нової української школи переформатовувати не потрібно, у них і надалі може навчатися більш як 24 учні. Максимум 24 учні мають бути лише в 1-х класах, до яких зараз триває набір.

 

НОРМА 24 УЧНІ ПІД ЧАС ВОЄННОГО СТАНУ ЗАСТОСОВУЄТЬСЯ ЛИШЕ ПІД ЧАС ОЧНОГО НАВЧАННЯ

Але під час дії воєнного стану ця норма про таку наповнюваність класів чинна не для всіх форм навчання. Відповідно до пункту 2-1 розділу 10 Прикінцевих та перехідних положень Закону, дія положень частини 2 статті 12 Закону щодо максимальної кількості учнів у класі зупиняється, крім здобуття освіти за очною (денною) або вечірньою формою

Тобто у 1-х класах з очною формою навчання не може навчатися більше ніж 24 учні, а в класах з дистанційною формою навчання на період воєнного стану може навчатися більше ніж 24 учні.

Змішаний формат навчання передбачає очне навчання з використанням технологій дистанційного навчання. Тому ця норма застосовується до класів зі змішаним форматом навчання. 

Водночас постає питання, чи доцільно застосовувати цю норму до шкіл та класів зі змішаним форматом навчання? А таких шкіл чимало, адже місткість укриття не дозволяє таким закладам освіти організовувати повністю очне навчання.

 

ЯК ДІЛИТИ КЛАСИ З КІЛЬКІСТЮ 24 УЧНІ НА ГРУПИ ДЛЯ ВИВЧЕННЯ ОКРЕМИХ ПРЕДМЕТІВ

Для забезпечення належної якості вивчення окремих навчальних предметів (інтегрованих курсів) клас державного, комунального закладу освіти може ділитися не більш як на три групи з кількістю учнів не менше восьми осіб. Порядок поділу класів на групи під час вивчення окремих навчальних предметів (інтегрованих курсів) у державних, комунальних закладах освіти встановлюється МОН. Для вивчення навчальних предметів, курсів, інтегрованих курсів, зокрема вибіркових, можуть формуватися та функціонувати міжкласні групи, що включатимуть учнів різних класів одного або різних років навчання (частини 6-7 статті 12 Закону).

Порядок поділу класів на групи при вивченні окремих предметів у загальноосвітніх навчальних закладах (Додаток до наказу Міністерства освіти і науки України від 20.02.2002 №128) визначає, що при вивченні української мови, яка вивчається як предмет: у закладах загальної середньої освіти (крім закладів з навчанням болгарською, кримськотатарською, польською, словацькою, молдовською, румунською та угорською мовами) при кількості учнів у класі більше ніж 27 здійснюється поділ класу на групи. Також при вивченні інших мов (включаючи іноземну мову), які не є мовами навчання в закладі, а вивчаються як предмет – при кількості учнів у класі більше ніж 27 клас ділиться на групи.

 Тому виникає запитання, яким чином здійснювати поділ на групи 1-х класів, якщо там 24 учні, а наказом МОН можливий поділ на групи лише за наявності більш як 27 учнів у класі?

 

ЧИ ВРАХОВУЄ ОСВІТНЯ СУБВЕНЦІЯ ЗМІНУ НАПОВНЮВАНОСТІ ПЕРШИХ КЛАСІВ

Наразі формула розподілу освітньої субвенції не враховує зміни щодо нової максимальної наповнюваності 1-х класів у 24 учні. Тому необхідно внести зміни до формули розподілу освітньої субвенції з урахуванням цієї норми.

 

ЧИ МОЖЛИВО ЗАБЕЗПЕЧИТИ ВИКОНАННЯ НОРМИ 24 УЧНІ В 1-Х КЛАСАХ ПІД ЧАС ВОЄННОГО СТАНУ?

Щоб усі діти, які мають право на першочергове зарахування, були зараховані, директор школи може: 

  • за узгодженням із засновником відкрити додатковий клас чи класи, зокрема інклюзивні чи спеціальні;
  • внести необхідні зміни до організації освітнього процесу; 
  • вивільнити приміщення, що використовуються не за призначенням (зокрема шляхом припинення орендних відносин).

Директор ініціює ці зміни перед органом, у сфері управління якого перебуває заклад освіти. Це визначає пункт 5, глава 1, розділ 2 Порядку

Але зменшення наповнюваності перших класів може викликати необхідність створення більшої кількості таких класів. А для кожного такого класу потрібне приміщення в закладі освіти, необхідне матеріально-технічне забезпечення кожного класу. І орган управління освітою (управління чи відділ освіти) має забезпечити фінансування цих класів: ремонт приміщень (за потреби), забезпечення всім необхідним (меблі, обладнання тощо), заробітну плату педагогам та працівникам закладу освіти та інші витрати. Тому засновники та керівники закладів освіти мають завчасно готуватися, щоб забезпечити право дитини на першочергове зарахування до закладу освіти.

Крім того, в умовах воєнного стану державний та місцеві бюджети обмежені у фінансуванні. Тому громадам складно знайти кошти, а тим більше зробити це оперативно, щоб забезпечити приміщення додаткових класів необхідним матеріально-технічним забезпеченням відповідно до всіх вимог. Також чим більше у школі класів, тим складніше під час очної форми чи змішаного формату навчання організувати освітній процес з урахуванням місткості укриттів.

 

ФОРМУВАННЯ ПЕРШИХ КЛАСІВ У СІЛЬСЬКІЙ МІСЦЕВОСТІ

Проблемним є питання, що робити керівнику сільської школи, якщо максимальна кількість майбутніх першокласників умовно кажучи, складає 27 осіб, а відкрити два класи з умовною кількістю 14 та 13 осіб громада фінансової спроможності немає.

Якщо кількість дітей, які мають право на першочергове зарахування, все одно перевищує спроможність закладу освіти, орган, у сфері управління якого перебуває заклад освіти, невідкладно має запропонувати батькам цих дітей перелік закладів освіти, максимально доступних і наближених до місця проживання дитини, а також сприяти зарахуванню дітей до тих закладів, які обрали батьки (пункт 5, глава 1, розділ 2 Порядку). Для таких дітей засновник обов’язково має забезпечити підвезення до найближчого закладу освіти, що визначено статтею 13 Закону України “Про освіту”.

Якщо кількість учнів не дозволяє утворити клас, учні можуть продовжити навчання в цьому закладі освіти за однією з інших (крім очної) форм здобуття повної загальної середньої освіти або в іншому закладі освіти із забезпеченням територіальної доступності (частина 2 статті 12 Закону).

 

ПОЗИЦІЯ ОСВІТНЬОГО ОМБУДСМЕНА

На думку освітнього омбудсмена, наразі втілення в умовах воєнного стану норми про максимальну наповнюваність початкових класів у 24 учні з 1 вересня 2024 року є досить складним через закороткі терміни реалізації, велику кількість проблемних запитань та нестачу фінансування. Тому освітній омбудсмен надіслав запит до Міністерства освіти і науки України з проханням надати роз’яснення щодо зазначених проблемних питань.

Коментарі

Популярні дописи з цього блогу

“Оновлений “Захист України” формуватиме в дітей оборонну свідомість” – усе, що треба знати про зміни у викладанні курсу та підготовку вчителів

З вересня 2024 року учні 10–11–х класів вивчатимуть “Захист України” зовсім по-іншому. Уроки будуть не раз на тиждень, а раз на місяць у форматі тренінгів упродовж цілого дня. Діти вивчатимуть основи національної безпеки, управління дронами, домедичну допомогу, а також розумітимуть, чим кожен і кожна може бути корисним/корисною в захисті країни. Навчання відбуватиметься в   міжшкільних осередках , які будуть оснащені сучасним обладнанням. У Міністерстві освіти і науки вже розробили й затвердили   нову навчальну програму “Захисту України” , яка описує оновлений зміст та ідею курсу, а за літо   планують навчити вчителів. Редакція “НУШ” поспілкувалася з міністром освіти і науки України   Оксеном Лісовим  та народною депутаткою і співавторкою програми   Інною Совсун   про основні зміни в курсі “Захист України”, зокрема: чим зумовлена поява нової програми; які теми вивчатимуть учні; скільки буде міжшкільних осередків; як готують вчителів до викладання оновл...

МОН затвердило рекомендації щодо перезарахування оцінок із закордонних шкіл

Для перезарахування результатів навчання, здобутих учнями в школах за кордоном, МОН   затвердило   шкалу співвіднесення систем оцінювання різних країн та української 12–бальної системи. Таблиці зі співвіднесенням моделей оцінювання різних країн розміщено за   покликанням . Також можна скористатися таблицями у форматі Excel  тут  і  тут . Учні можуть перезараховувати оцінки з предметів, спільних для обох країн. Решту предметів (українознавчий компонент) вони можуть вивчати відповідно до  модифікованих (скорочених) програм  і проходити оцінювання дистанційно. Раніше для учнівства була можливість перезараховувати оцінки, проте школи не мали чітких рекомендацій для їхнього переведення. Як працюватиме нова система? Якщо, наприклад, учень чи учениця отримав/-ла оцінку «добре» (dobry) з математики в Польщі, то відповідно до таблиці переводимо цей результат в українську оцінку «8» з математики або алгебри / геометрії. Якщо моделі оцінювання відрізняються,...

Щодо збереження мережі закладів дошкільної освіти та захисту прав їх працівників

  МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ № 1/6887-22 від 22 червня 2022 року Керівникам департаментів (управлінь) освіти і науки обласних, Київської міської державних (військових) адміністрацій Щодо збереження мережі закладів дошкільної освіти та захисту прав їх працівників Шановні колеги! Введення в Україні воєнного стану позначилося на освітній галузі, зокрема дошкільній. Чимало закладів дошкільної освіти (далі — ЗДО) відновили діяльність і почали працювати у звичному режимі. Є заклади, які працюють дистанційно, приймають тимчасово переміщених осіб тощо. У зв’язку з воєнним часом з урахуванням міграції населення виникають побоювання щодо скорочення мережі закладів (груп) та скорочень чисельності персоналу. З урахуванням статей 19, 37—39  Закону України «Про дошкільну освіту» , просимо забезпечити реалізацію державної політики у сфері дошкільної освіти на відповідній території, сприяти збереженню та розвитку мережі ЗДО (груп) всіх типів та форм власності відповідно до потреб нас...